Dintr-o statistică recentă aflăm că Europa primește în fiecare an aproximativ 746 de milioane de sosiri internaționale, dar care sunt cele mai vizitate orașe din Europa, când vorbim de turismul „city break”? În același context, vorbim și de topul neașteptat în care România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană.
Rapoartele recente publicate de Comisia Europeană pentru Turism (ETC), preconizează o nouă creștere a numărului de sosiri de turiști în Europa în 2023, deși aceasta va progresa într-un ritm mai lent decât anul trecut.
Vezi și: Bilete de avion mai ieftine. Destinaţiile europene unde ajungi cu bani puţini în această toamnă
Cererea turistică europeană a intrat în 2023 pe un picior solid, potrivit celei mai recente ediții a raportului trimestrial ”European Tourism Trends & Prospects”.
La sfârșitul anului trecut, turismul în interiorul Europei își revenise la 82% din totalul sosirilor de turiști internaționali din 2019.
Țările cu performanțe mai bune în 2022 au fost Danemarca, Luxemburg, Serbia și Turcia, iar ETC estimează acum că o treime din toate destinațiile europene ar trebui să depășească în 2023 nivelurile de dinaintea pandemiei.
Performanțele europene din 2022 au fost puternic influențate de factori precum inflația, costurile de călătorie și penuria de zboruri, precum și de conflictul din Ucraina.
Citește despre: Locurile de vis care trebuie vizitate în această vară. Unul e iubit de mulți români, topul National Geographic
Acesta din urmă s-a tradus negativ pentru unele țări din Europa Centrală și de Est, cum ar fi România, Slovacia sau statele baltice.
Între timp, țări precum Serbia și Turcia au înregistrat performanțe mai bune decât alte destinații, în principal datorită unui aflux de călători ruși, care au putut vizita aceste țări fără vize, iar unele țări precum Danemarca, Luxemburg sau Portugalia s-au bucurat de cifre puternice anul trecut.
Un alt raport Eurostat mai aduce în discuție turismul de tipul city break, iar la acest capitol frunțate sunt Italia și Spania cu peste 200 de milioane de turiști, precizând că media turiștilor străini în UE este de cel puțin 43%.
Citește despre: Orașele mici din România care sunt perfecte pentru un city-break
Pe de altă parte, acesta este topul neașteptat în care România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană, în dreptul țării noastre fiind înregistrați puțin peste 1,2 milioane de turiști străini care au înoptat într-o locație, asta însemnând aproximativ 14% din totalul cazărilor în sistem de city break.
De altfel, mulți turiști străini, care ajung totuși în România, ne dau lecții despre cum ar trebui să ne promovăm locațiile turistice, și asta pe bună dreptate, unii spunând că ”Nu aveți promovare deloc, nu ştiam că România este atât de frumoasă, că are atâtea orașe curate și frumoase, mâncarea e bună.”
În contextul acestor date, reprezentanții Federației Patronatelor din Turism din România propun o măsură halucinantă, cel puțin, și anume taxarea turiștilor români care pleacă în afara țării cu o taxă de 1 euro, precizând că astfel această problemă ar putea fi rezolvată.
Dar, ceeac e nu înțeleg cei din Federația Patronatelor din Turism, este că fără o promovare coerentă și fără oferte concrete, turismul românesc nu va fi în stare să atragă străini.
Același top a mai evidențiat creșterea numărului de turiști în city break în state precum Cipru, Malta, sau Croația, România situându-se la coada acestui clasament, alături de Polonia.
În timp ce redresarea industriei turismului este bine avansată în Europa, pe măsură ce continentul intră rapid în sezonul de vârf al verii, specialiștii avertizează că sectorul turismului din România nu mai poate continua așa, fiind nevoie de proiecte clare de promovare.
Pentru a păstra sectorul pentru generațiile viitoare, întreprinderile din turism, părțile interesate, factorii de decizie politică și destinațiile ar trebui să continue să își consolideze eforturile pentru a crește numărul turiștilor străini atrași către locațiile de aici, ținând cont și de impactul turismului asupra mediului și a comunităților locale.
Punerea în aplicare a unor strategii adecvate și mai inovatoare nu numai că va permite abordarea provocărilor actuale, ci și maximizarea beneficiilor pentru turismul durabil.