Te plimbi prin București și ajungi în… Olanda. Împietrit în fața unei clădiri superbe din Cartierul Armenesc din capitală, vei simți că trăiești o experiență ruptă din cu totul altă dimensiune. Cum arată Casa Maură, aflată în proprietatea afaceristului Alexandre Eram, soțul Andreei Esca. Foto
Denumit în trecut Micul Paris, orașul capitală al României se poate mândri cu clădiri de patrimoniu care de care mai frumoase și deosebite. Un astfel de exemplu se află în Cartierul Armenesc, pe strada Corbeni, la numărul 3. Construcția este unică în București, îmbinând mai multe stiluri arhitecturale.
Casa Maură, fiindcă despre ea este vorba, a fost construită la finalul secolului XIX, prezentând elemente flamande/olandeze, maure, chiar și neobizantine, ceea ce o face un imobil-unicat în București. Fațada clădirii este hipnotizantă, plină de cărămidă, plăci smălțuite și simbolul crucii.
Despre Casa Maură din București nu se știu foarte multe, însă detaliile cunoscute de public scot la iveală o istorie tumultoasă. Potrivit surselor istorice, clădirea a fost construită înainte de 1895. În anul 1911, proprietar al imobilului ar fi fost un căpitan renumit – Alexandru Ionescu.
Din Anuarul Bucureștiului putem afla că, în 1918, superba clădire era deținută de o instituție financiară, Banca Colentina. Este ultima informație privind istoria Casei Maură, din acest punct toate detaliile pierzându-se în negura vremurilor, un fapt destul de ciudat.
Unele zvonuri arată că imobilul din Cartierul Armenesc ar fi fost Templu Masonic sau sinagogă, teorie susținută de unele simboluri, precum crucile. Trebuie precizat că aici au fost efectuate intervenții arhitecturale, unele neinspirate, fiindcă au afectat, de exemplu, decorația neobișnuită a fațadelor.
În 2016, presa centrală nota despre Casa Maură că a fost achiziționată de Alexandre Eram, soțul celebrei prezentatoare Pro TV Andreea Esca. Imobilul l-ar fi costat la vremea respectivă pe omul de afaceri câteva sute de mii de euro. Bărbatul ar fi închiriat clădirea unei agenții de publicitate.
Unicitatea Casei Maură din București a fost apreciată și de scriitorul Mircea Cărtărescu, în romanul Orbitor, din care vom reda în continuare câteva fragmente:
„După gheţărie urma o casă cu desăvîrşire flamandă, cu faţada de cărămidă smălţuită, înălţată pe trei nivele dintre care ultimul se ţuguia în trepte şi se-nfigea în cer ca un fierăstrău. Ferestre cu obloane deschise, avînd tăiate-n ele inimioare, răsfrîngeau frunzişul castanilor din faţă.
Astfel de case, toate ţuguiate, lipite unele de celelalte într-o faţadă continuă, colorată pestriţ şi sobru în acelaşi timp, se-nşiră de-a lungul apelor leneşe ale Ţărilor de Jos, împingând o aripă virtuală în valurile moi ca de gelatină. În prăfosul şi nespus de tristul oraş din Bărăgan, o asemenea casă era exotică asemenea unei păsări liră care, venită de nicăieri, s-ar fi aşezat la mahala, într-un crîng de liliac. (…)
Fata se opri în faţa casei olandeze, o privi întreagă, dîndu-şi capul pe spate (faţada dreaptă şi înălţată exagerat depăşea cu mult acoperişul dindărătul ei) şi deodată avu sentimentul limpede că se află într-o pictură. Că, exact în acel moment, cineva contemplă, cu nespusa-ncîntare, taboul, în grea ramă barocă, înfăţişînd o casă flamandă de cărămidă smălţuită, colorată portocaliu şi stacojiu, al cărei fronton în trepte se conturează pe cerul înalt, pictat neglijent cu cuţitul”.