Taxele pe care le plătesc companiile din România pentru benzină și motorină sunt imense, iar asta se reflectă și în prețurile pe care le găsești tu la pompă. România e în Topul 10 al statelor cu cele mai mari taxe pe acest segment.
Este rezultatul studiului UHY Audit CD SRL, o firmă de audit, consultanţă fiscală şi contabilitate, membră a Camerei Auditorilor Financiari din România, Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, precum şi a Camerei Consultanţilor Fiscal.
La nivel european, taxele reprezintă 59% din costul carburanţilor din petrol, comparativ cu 50% media la nivel mondial. Pe piața europeana, taxele sunt chiar mai mari decât pe alte piețe majore ale momentului, cum ar fi SUA și Japonia.
În România însă, taxele reprezintă 52% din prețul total al benzinei și 48% din prețul motorinei. Astfel, companiile de la noi plătesc taxe cu 4% mai mari decât media la nivel mondial, exprimate ca procent din preţul combustibilului.
În Marea Britanie, taxele urcă până la 60% din costul pentru motorină, iar în Germania, această valoare este de 53% din cost. În Japonia, taxele din costul benzinei reprezintă 42% din costul total şi 33% în cazul motorinei, în timp ce în Canada, procentajele sunt de 35% pentru benzină şi 32% la motorină. De asemenea, în SUA, valorile taxelor sunt de doar 17% din costul benzinei şi 18% din costul motorinei.
“Taxele mari la carburanţi afectează aproape toate întreprinderile şi, în cele din urmă, pot împiedica creşterea economică în România. Propunerea lui Eugen Teodorovici de a elimina supra-acciza la combustibili ar putea fi utilă pentru companiile din România. Aşa cum arată şi studiul nostru, acestea deja plătesc în medie costuri mai mari sub formă de taxe din preţul carburanţilor comparativ cu majoritatea concurenţilor lor internaţionali”, spune Camelia Dobre, managing partner în cadrul firmei de audit care a prezentat studiul.
“[…] Trebuie să existe un echilibru pentru a ne asigura că aceste costuri şi taxe pentru carburanţi nu devin restrictive. Nivelurile relativ mai scăzute impuse de economiile dezvoltate, precum Canada, comparativ cu competitorii lor internaţionali din Europa sunt o dovadă a faptului că se poate ajunge la un astfel de echilibru”, a mai adăugat reprezentanta UHY Audit.
La noi, problema cu accizele este mai veche, dar abia acum în septembrie 2018, Ministerul Finanţelor Publice a propus posibilitatea eliminării supra-accizei la combustibil, după ce, în urmă cu exact un an, Guvernul a majorat acciza pentru combustibili, măsură care a dus la venituri mai mici decât se estima.