Taxă în plus pentru șoferi! Decizia care îi va afecta și pe români

de: Ștefan R. Apostol
20 12. 2022

În ultimii ani au existat mai multe proiecte și negocieri la nivelul Uniunii Europene. Miza a fost capacitatea UE de a contribui la eforturile globale de combatere a schimbărilor climatice. Conform asumărilor se va pune în aplicare un plan de a atinge obiectivul de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră. Procentul asumat este de 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990. În acest context UE a aprobat un nou plan, de fapt o taxă în plus pentru șoferi. Decizia luată de UE îi va afecta și pe români, în aceeași proporție ca pe restul europenilor.

Uniunea Europeană și reducerea emisiilor nete de gaze cu efect de seră

Pe 18 decembrie 2022, legislatorii UE au convenit asupra introducerii unui preț al carbonului pentru clădiri. În aceeași ședință s-a convenit și asupra unui preț pentru combustibilii din transportul rutier. În paralel se va crea un nou fond social pentru climă.

Conform legiuitorilor, acest se ridică la  87 de miliarde de euro. Banii din acest fond for fi folosiți pentru a atenua impactul asupra gospodăriilor și pentru a le ajuta să investească în soluții ecologice.

Noul preț al carbonului se va aplica benzinei, motorinei și combustibililor pentru încălzire, cum ar fi gazele naturale, ale căror emisii care contribuie la încălzirea climei au continuat să crească de-a lungul anilor, în ciuda încercărilor de decarbonizare.

Conform specialiștilor, acesta a fost cel mai controversat aspect în cadrul negocierilor pentru reformarea schemei UE. Mai ales în cazul schemei de comercializare a certificatelor de emisii. Certificatele de emisii reprezintă cea mai mare piață a carbonului din lume. În același timp, reprezintă principalul instrument emblematic al politicii climatice a blocului comunitar.

UE a aprobat o nouă taxă în plus pentru șoferi. Decizia afectează și buzunarul românilor

Noul sistem va implica prețuri mai mari la pompă, reprezentânt o taxă în plus pentru șoferi. Conform calculelor, acestea vor ajunge până la 10,5 cenți pentru un litru de benzină și 12 cenți pentru motorină. Noile calcule apar în studiul realizat de Institutul Potsdam pentru cercetare climatică, unde se vorbește de această taxă în plus pentru șoferi.

Combustibilii pentru încălzire, precum gazul, păcura și cărbunele, vor avea și ei prețuri mai mari. Efectul va fi resimțit, mai ales în statele membre mai sărace ale UE, care se bazează mai mult pe încălzitoarele fosile murdare.

Cetățenii din UE trebuie să se aștepte la prețuri mai mari la CO2”, a explicat Michael Bloss, un deputat ecologist. Având în vedere criza energetică actuală, noul sistem ar putea fi amânat cu un an, până în 2028, dacă prețurile la energie rămân extrem de ridicat, a precizat Parlamentul într-un comunicat. Acordul provizoriu trebuie acum să fie confirmat de statele membre ale UE și de Parlamentul European, care va organiza un vot în plen în ianuarie sau februarie 2023.

„Acordul privind sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii și Fondul social pentru climă este o victorie pentru climă și pentru politica europeană în domeniul climei.

Acesta ne va permite să îndeplinim obiectivele climatice în principalele sectoare ale economiei, asigurându-ne în același timp că cei mai vulnerabili cetățeni și microîntreprinderi sunt sprijiniți în mod eficient în tranziția climatică.

Acum putem spune cu siguranță că UE și-a respectat promisiunile cu o legislație ambițioasă, iar acest lucru ne plasează în fruntea luptei împotriva schimbărilor climatice la nivel mondial.”, a declarat Marian Jurečka, ministrul ceh al mediului.

Noile directive fac parte dintr-un plan mult mai amplu, despre care Playtech Știri a mai scris recent. Este vorba de programul „Potrivit pentru 55 de ani”, proiect pe marginea căruia Consiliul și Parlamentul au ajuns la un acord provizoriu privind sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii și Fondul social pentru climă.