13 ian. 2025 | 18:12

Taxă de acces pe Valea Prahovei. Când devine obligatorie „rovinieta de munte” și cine va trebui să o plătească

Știri generale
Taxă de acces pe Valea Prahovei. Când devine obligatorie „rovinieta de munte” și cine va trebui să o plătească
Taxă de acces pe Valea Prahovei

Noua „rovinietă de munte” intră în vigoare pe 15 ianuarie: taxe suplimentare pentru vehiculele de mare tonaj în județul Brașov
Începând cu 15 ianuarie 2025, vehiculele de mare tonaj care circulă pe drumurile județului Brașov vor fi supuse unei taxe speciale de drum, supranumită „rovinieta de munte”. Măsura vine ca parte a unui plan amplu de reglementare a traficului greu pe arterele montane și include tarife diferențiate în funcție de tonaj și traseu.

Transportatorii de mare tonaj, obligați să achiziționeze permise speciale

Noua taxă se adresează vehiculelor cu greutăți de peste 3,5 tone și impune achiziționarea unui permis de liberă trecere, disponibil în variante săptămânale, lunare și anuale. Tarifele sunt calculate pe patru categorii principale de tonaj:

  • 3,5-7,5 tone,
  • 7,5-12 tone,
  • 12-24 tone,
  • 24-40 tone.

Pentru vehiculele ce depășesc 40 de tone, costurile vor fi stabilite individual, în funcție de parametri precum gabaritul, distanța parcursă și limitările impuse pe sectoarele de drum. Potrivit autorităților, taxa anuală poate ajunge până la 1.500 de lei.

„Am testat aplicația la sfârșitul anului trecut, iar acum suntem pregătiți să implementăm sistemul. Aplicația va permite eliberarea și plata permiselor de liberă trecere începând cu jumătatea lunii ianuarie. Totuși, pentru anumite sectoare, cum ar fi drumul de la Podu Oltului spre Hărman, există restricții speciale din cauza stării tehnice a podului”, a explicat Szenner Zoltan, administratorul public al județului Brașov.

Unde se aplică noua rovinietă

Taxa va fi valabilă pe 16 drumuri din județul Brașov, incluzând trasee importante precum:

  • DJ 106 B Vulcan (DJ 112 A) – Holbav – Paltin (DJ 106A) km 0+000–6+505, limită 7,5 tone;
  • DJ 108 Hărman (DJ 112A) – Sânpetru km 0+000–4+380, limită 7,5 tone;
  • DJ 112 Hărman – Podu Olt – lim. Jud. Covasna km 0+000–10+100, limită 3,5 tone;
  • DJ 112 A Hărman – Bod – Hălchiu – Codlea – Vulcan – DN 73A km 0+000–38+980, limită 7,5 tone;
  • DJ 112 B Intersecţie A3 – Vulcan km 2+151–5+030, limită 7,5 tone;
  • DJ 112 C Hălchiu – Satu Nou – Dumbrăviţa – Vlădeni km 0+000–15+500, limită 7,5 tone;
  • DJ 103 Braşov – Sânpetru – Bod – lim. Jud. Covasna km 0+000–17+987, limită 7,5 tone;
  • DJ 113 Sânpetru (DJ 103) – Preventoriu TBC Sânpetru km 0+000–2+500, limită 7,5 tone;
  • DJ 103D Viştea de Jos – Viştea de Sus (DJ 104A) km 0+000–5+106, limită 7,5 tone;
  • DJ 104B Făgăraş – Ileni – Hârseni – Sebeş km 4+604–13+862, limită 12 tone;
  • DJ 104C Făgăraş – Hurez – Săsciori – Recea km 4+972–12+700, limită 12 tone;
  • DJ 105B DN1 Sâmbăta de Sus – Staţiunea climatică Sâmbăta km 0+000–14+620, limită 12 tone.
  • DJ 104 D: Făgăraş – Şoarş – Bărcut – lim. Jud. Sibiu km 1+960–27+400, limită 12 tone;
  • DJ 105 Voila – Cincşor – Cincu – lim. Jud. Sibiu km 0+000–18+843, limită 12 tone;
  • DJ 105 A lim. Jud. Sibiu – Cincu – Rotbav – Şoarş – Văleni – Lovnic – Jibert – Dacia – Rupea km 29+473–81+600, limită 12 tone;
  • DJ 131 A DN 13 (Gara Rupea) – Homorod (DJ 132) km 0+000–2+878, limită 3,5 tone.

Fiecare drum are limitări specifice de tonaj, variind între 3,5 și 12 tone, în funcție de starea infrastructurii.

„Pentru podurile și sectoarele vulnerabile, nu vom permite trecerea vehiculelor grele nici măcar contra cost. Siguranța infrastructurii este prioritară”, a subliniat Zoltan.

Motivația din spatele măsurii

Consiliul Județean Brașov a introdus această rovinietă specială pentru a proteja infrastructura rutieră din zonele montane și pentru a gestiona mai eficient traficul greu pe drumurile locale. Drumurile din regiune sunt frecvent utilizate de transportatorii de mărfuri, iar uzura infrastructurii a devenit o problemă majoră.

Pe lângă generarea de venituri pentru întreținerea drumurilor, măsura are și scopul de a reduce impactul negativ asupra mediului în regiunile sensibile din punct de vedere ecologic.

Reacțiile transportatorilor și ale autorităților

În timp ce autoritățile susțin că taxa este necesară pentru protejarea drumurilor, unii transportatori și-au exprimat nemulțumirea.

„Este o măsură care ne îngreunează activitatea. Deja costurile noastre sunt mari, iar aceste taxe suplimentare vor pune presiune pe afaceri”, a declarat un transportator din Brașov.

Pe de altă parte, localnicii și autoritățile locale apreciază inițiativa, considerând că va contribui la reducerea traficului greu în zonele montane și va proteja infrastructura.

Cum se vor elibera permisele

Sistemul de eliberare a permiselor de liberă trecere va funcționa printr-o aplicație digitală, care permite șoferilor să achiziționeze rovinieta rapid și ușor. Aplicația include detalii despre trasee, tarife și restricții, asigurând o transparență completă.

Impactul noii măsuri

Implementarea acestei taxe reprezintă un pas important în reglementarea traficului de mare tonaj în județul Brașov. Cu un sistem bine organizat și restricții clare, autoritățile speră să minimizeze uzura infrastructurii și să îmbunătățească siguranța rutieră.

Pe termen lung, noile reglementări ar putea deveni un model pentru alte județe care se confruntă cu probleme similare, contribuind la protejarea infrastructurii și a mediului înconjurător.