Cum și-a mințit Tarom pasagerii: avionul defect a întârziat din cauza vremii

Cum și-a mințit Tarom pasagerii: avionul defect a întârziat din cauza vremii
Dimitar Mahnev / BoardingPass / Facebook

Un avion ATR42, folosit de Tarom, a aterizat la Cluj, în loc de Baia Mare. „Scuza” prezentată de Tarom a fost: condiții meteo nefavorabile. Realitatea e cu totul alta.

Tarom a omis să informeze pasagerii că avionul a suferit o defecțiune tehnică. În schimb, a folosit o scuză și a dat vina pe starea vremii. Aeronava ATR42 folosita de Tarom, în realitate, a avut probleme tehnice. Ce a dus la asta au fost, într-adevăr, temperaturile scăzute. Maneta de putere a fost blocată.

Tarom a negat că ar fi ascuns informaţiile despre defecțiune. A spus însă recunoaşte că a oferit date incomplete şi că nu a revenit asupra lor.

„Când am dat comunicatul şi informaţia, eu nu aveam detaliile la care faceţi referire”, a declarat purtătorul de cuvânt al Tarom.

„Am observat că avionul mergea cu o înclinaţie permanentă pe partea stângă. După 10 minute, am fost anunţaţi de comandant că avionul are o defecţiune, o problemă tehnică şi va trebui să aterizăm de urgenţă la Cluj-Napoca”, a povestit Geani Mitroi, unul dintre pasageri, pentru Libertatea, care a realizat o investigație pe acest subiect.

Ce înseamnă defecțiunea tehnică a acestui zbor Tarom

Investigația Libertatea a demonstrat că, din cauza temperaturilor scăzute, maneta de putere a fost blocată. Asta înseamnă că avionul ATR42 nu mai putea accelera sau decelera. Ambele sunt necesare pentru aterizare. Cauza acestui blocaj a fost lipsa lubrifierii suficiente a unor cabluri din motor.

Următoarea lubrifiere a cablurilor era programată de echipa tehnică la finalul lunii martie. Temperaturile scăzute au grăbit însă problemele.

Pasagerii au spus că Tarom a ascuns defectul ca să nu-i despăgubească.

Ce drepturi ai când zborul tău, Tarom sau al altei companii, întârzie

Defecțiunile tehnice nu mai sunt de mult un argument pe care companiile aeriene să-l arunce în față clienților pentru a se absolvi de plata întârzierilor sau anulării zborurilor. Ca să ai câștig de cauză, poți fie să depui tu o plângere și să ceri bani despăgubire, fie alegi o companie care face asta în numele tău. O căutare pe Google îți întoarce suficiente rezultate. Un exemplu e Flight Claim. Ai câștig de cauză, chiar dacă nu imediat.

Uniunea Europeană a reglementat aceste probleme pentru a proteja pasagerii puși în astfel de situații. Problema e că trebuie să-ți cunoști drepturile și să treci cu vederea abaterile companiilor întrucât e vorba de timpul și de banii tăi pierduți.

Regulamentul privind compensarea zborurilor numărul 261/2004 prevede despăgubiri pe trei piloni, în funcție de timpul pierdut și de distanța parcursă. Dacă zborul tău e pe-o distanță mai mică de 1.500 de kilometri și întârzie mai mult de două ore, ai dreptul la 250 de euro.

Dacă distanța e între 1.500 și 3.500 de kilometri și timpul de întârziere de peste trei ore, despăgubirea ajunge la 400 de euro. Pentru mai mult de patru ore irosite pentru distanțe de peste 3.500 de kilometri cu destinație care nu-i în UE, valoarea ajunge la 600 de euro.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI