Țările în care elevii nu au voie cu telefonul mobil la școală. Motivul din spatele acestor măsuri stricte
Nici nu a început bine școala, că deja au apărut și discuțiile. Mai ales cele dintre profesori și părinții ofensați de nou regulă, fără telefoane în clase. Așa cum am mai scris, nu suntem singurii care au introdus această regulă. Astfel că, ne-am interesat să aflăm care sunt țările în care elevii nu au voie cu telefonul mobil la școală, precum și care este motivul din spatele acestor măsuri stricte.
Care este motivul din spatele acestor măsuri stricte de interzicere a telefonului mobil în școli
Deși ne-ar place să credem că suntem primii care au venit cu această idee, poate ar fi bine să facem un pas înapoi și să realizăm că nu e chiar așa.
Încă de prin 2016 au existat polemici intense la nivel european și mondial, referitor la o astfel de măsură, iar experții în educație veneau și cu argumentele de rigoare, ca un tăvălug peste legiuitori.
Măsura de interzicere a telefoanelor mobile în sălile de clasă vine de peste ocean. Districtele școlare din Statele Unite au experimentat cu interdicții privind telefoanele timp de peste 30 de ani. De altfel, mai multe state americane, precum Florida, luau decizia de a interzice elevilor cu aceste terminale în timpul orelor.
Țările în care elevii nu au voie cu telefonul mobil la școală
Un raport recent al UNESCO, agenția Națiunilor Unite pentru educație și cultură, a constatat că aproape una din patru țări are în prezent legi sau politici care interzic sau restricționează utilizarea telefoanelor mobile de către elevi în școli.
Aceste interdicții fac, de obicei, excepții pentru elevii cu handicap și pentru utilizări educaționale aprobate de profesori.
Dar, după ce în SUA, statul Florida a interzis telefoanele în școli anul trecut, guvernatorii și legislatorii din cel puțin o jumătate de alte state americane fac presiuni asupra propriilor școli pentru a le urma exemplul, prin persuasiune sau prin lege.
De asemenea, în Canada, mai multe provincii au introdus interdicții privind telefoanele mobile. Interdicțiile variază în funcție de jurisdicție, dar toate au un scop similar.
Specialiștii vorbesc despre restricționarea utilizării telefoanelor mobile în sălile de clasă pentru a reduce distragerea atenției și a încuraja utilizarea în siguranță a rețelelor sociale.
Beneficiile academice la elevii cu rezultate slabe
To anul trecut, la începutul lunii octombrie, guvernul britanic a emis noi orientări care recomandă ca utilizarea telefoanelor mobile de către elevi să fie interzisă în toate școlile din țară.
Aceasta a urmat Italiei, care în 2022 a interzis telefoanele mobile în timpul lecțiilor, și Chinei, care în 2021 a interzis copiilor să ia telefoane la școală.
Tot în Europa, experții în educație au stabilit care a fost impactul acestei măsuri asupra elevilor din Suedia, încă din 2020, iar concluzia avea să fie că nu s-a constatat niciun impact al interdicțiilor privind telefoanele mobile asupra performanței elevilor.
Impactul nu a fost studiat cu atenție în majoritatea locurilor până de curând, a spus el într-un interviu.
În timp ce școlile care interzic telefoanele tind să arate rezultate academice îmbunătățite în aceste câteva studii, nu este uniform, a spus Maharaj.
„Beneficiile academice tind să se regăsească cel mai mult în rândul elevilor cu cele mai slabe rezultate, ceea ce are sens, deoarece probabil elevii care erau cel mai mult distrași de telefoane erau cei care aveau rezultate mai slabe la școală.”, spun experții în educație.
Există interdicții privind telefoanele mobile în țări din întreaga lume, majoritatea fiind puse în aplicare la nivel regional.
Lista țărilor cu interdicții și a regiunilor din cadrul acestora este în continuă creștere și schimbare. De exemplu, în cursul anului 2024, Cipru și Țările de Jos (Olanda) au anunțat o interdicție în școli.
Alte țări cu interdicții includ Franța, care a blocat telefoanele mobile în sălile de clasă din 2018, Spania, unde tipurile de interdicții variază în funcție de regiune.
Și Australia a interzis telefoanele mobile în toate școlile de stat, dar modul de aplicare a interdicției variază în funcție de stat, teritoriu și clasă.
Experții fac apel la comunicare, nu la interdicții
Un grup canadian experți care se ocupă cu promovarea educației media digitale, a declarat că tinerii sunt mai conștienți de timpul petrecut în fața ecranului decât se crede.
Cu toate acestea, atunci când timpul petrecut pe ecran este încadrat ca o dependență, ceea ce este problematic, deoarece îi învață pe copii „să se simtă rușinați și chiar să-și ascundă utilizarea media”, interdicțiile ar putea părea răspunsul natural.
Cu toate acestea, este complet incongruent cu modul în care ne trăim viața, au mai explicat experții
„Este sincer nerealist și trimite un mesaj foarte amestecat oamenilor, pentru că pe de o parte spunem că interzicem dispozitivele, dar pe de altă parte spunem să aplici pentru un loc de muncă, care se întâmplă să fie online.
Educatorii și părinții ar trebui să-i învețe pe copii obiceiuri sănătoase în ceea ce privește mediile digitale, în loc să le interzică pur și simplu accesul, ceea ce transmite un mesaj de neputință unei generații de tineri.
Cred că este cu adevărat problematic și va avea un efect de întoarcere în măsura în care se vor angaja într-un fel de utilizare închisă a social media în care se confruntă cu aceleași provocări online, dar în izolare.”
Rapoartele naționale: „Fără telefonul mobil la școală, avem rezultate mixte”
Un sondaj federal în SUA, efectuat în 2016 în rândul directorilor de școli, a constatat că școlile care au interzis utilizarea telefoanelor mobile au raportat rate mai mari de hărțuire informatică decât școlile care au permis utilizarea telefoanelor mobile.
Cu toate astea, respectivul raport nu a oferit o explicație cu privire la motivul pentru care școlile cu interdicții de utilizare a telefoanelor mobile au raportat rate mai ridicate de hărțuire cibernetică.
Un studiu privind școlile din Spania, publicat în 2022, a constatat o reducere semnificativă a hărțuirii cibernetice în două regiuni care au impus interdicții de utilizare a telefoanelor mobile în școli.
În una dintre aceste regiuni, scorurile la testele de matematică și științe au crescut, de asemenea, în mod semnificativ.
Un alt studiu recent realizat în Norvegia a constatat că elevii de sex feminin expuși la interdicții privind utilizarea telefoanelor inteligente în școala gimnazială au obținut note medii mai mari.
Dar interdicțiile nu au avut „niciun efect” asupra notelor medii ale băieților, probabil pentru că fetele petreceau mai mult timp pe telefoane, se arată în studiu.
Ce ar trebui să se întâmple în școli?
Recentul raport UNESCO a recomandat ca școlile să procedeze cu prudență, să ia în considerare rolul noilor tehnologii în învățare și să își bazeze politicile pe dovezi solide.
„Elevii trebuie să învețe riscurile și oportunitățile care vin odată cu tehnologia, să-și dezvolte abilități critice și să înțeleagă să trăiască cu și fără tehnologie.
Protejarea elevilor de tehnologiile noi și inovatoare îi poate dezavantaja.”, a declarat UNESCO.
Agenția ONU a sugerat, de asemenea, că expunerea la instrumente digitale precum telefoanele mobile ar putea ajuta elevii să-și dezvolte o viziune critică asupra tehnologiilor emergente.
O concluzie care se trage de aici, este că avem pe de-o parte efecte benefice, mai ales la acei elevi cu rezultate extrem de slabe.
Pe de altă parte, apar conflictele, atât între profesori și părinți, cât și între elevi, după cum au arătat studiile din Spania și SUA.
În orice caz, concluzia finală este că măsura interzicerii utilizării telefoanelor mobile în școli are părți bune, mai ales pentru elevi.