09 mai 2023 | 16:05

Țara din Europa în care nu ai voie să folosești GPS-ul. Este complet interzis

Utile
Țara din Europa în care nu ai voie să folosești GPS-ul. Este complet interzis
Inventarea GPS-ului și cât de mult ne ajută

Deși aparent ar putea suna dictatorial, decizia acestui stat european de a limita sau interzice folosirea GPS-ului este una justificată. Legislația în vigoare spune că utilizarea incorectă a echipamentului de navigație în timp ce conduceți poate fi periculoasă pentru șoferi și pentru ceilalți participanți la trafic. În acest caz, legislația din țara din Europa în care nu ai voie să folosești GPS-ul, îți poate aduce o amendă destul de mare. Citește și află despre cine a inventat GPS-ul, cât de mult ne ajută și care este țara în care nu ai voie să folosești acest dispozitiv.

Inventarea GPS-ului și cât de mult ne ajută

Sistemele de poziționare globală, cunoscute și sub numele de GPS, sunt rețele de navigație prin satelit care furnizează informații despre ora și locația de oriunde de pe Pământ unui receptor GPS corespunzător. GPS-ul joacă un rol vital în urmărirea în timp real a activelor pentru a trimite alerte de localizare instantanee pe telefon, tabletă sau computer. Cu o tehnologie GPS atât de avansată disponibilă la îndemâna noastră, poate vă întrebați, unde a început totul și care este istoria GPS-ului?

GPS-ul a apărut pentru prima dată la începutul anilor 1960 în Statele Unite ca o formă de experimente de navigație prin satelit pentru monitorizarea submarinelor care transportau rachete militare. S-a dovedit a fi un succes, sateliții fiind capabili să ofere o localizare precisă a submarinelor în câteva minute. În 1978, Departamentul Apărării a decis să ducă tehnologia un pas mai departe, lansând o nouă rețea de 24 de sateliți pentru a susține un sistem de navigație mai avansat.

Timp de aproape douăzeci de ani, GPS-ul a fost disponibil doar pentru armată, datorită unui program numit Selective Availability (disponibilitate selectivă). Disponibilitatea selectivă a însemnat că Statele Unite au putut refuza în mod selectiv accesul la sistemul GPS din motive de securitate națională.

În 2000 a fost dat publicului larg

Cu toate acestea, în mai 2000, la indicația președintelui Bill Clinton, guvernul Statelor Unite a decis să întrerupă utilizarea programului de disponibilitate selectivă pentru a pune dispozitivul la dispoziția utilizatorilor civili și comerciali din întreaga lume.

GPS-ul  este în continuare deținut și exploatat în întregime de guvernul Statelor Unite ca resursă națională pentru navigație, dar poate fi utilizat de către public pentru urmărire și informații de date, după cum consideră necesar. China și-a lansat propriul sistem de sateliți GPS, BeiDou, în mai 2020. După implementare, acest sistem a început să rivalizeze cu noul sistem de sateliți al Rusiei, GLONASS, care a fost lansat în decembrie 2019. În prezent, GPS-ul este utilizat în diverse scopuri, printre care:

  • Traficul de zbor
  • Navigația auto
  • Aplicații meteorologice și științifice
  • Și telematică informatică și mobilă.

Vezi și: Ultima oră! Google a dezactivat Google Maps în Ucraina Motivul deciziei luate de companie

Care este țara din Europa în care nu ai voie să folosești GPS-ul

Deși a devenit rapid un dispozitiv indispensabil, mai ales pentru șoferi, există state europene care fie limitează folosirea dispozitivului sau chiar interzice definit GPS-ul, iar legislațiile prevăd și anumite amenzi pentru cei care sunt prinși folosind aceste dispozitive. De exempl în Agnlia, conform legislației, utilizarea incorectă a echipamentului de navigație în timp ce conduceți poate aduce o amendă de 1.000 de lire sterline.

Noul Cod rutier britanic conține mai multe reguli privind obstrucționarea parbrizelor și utilizarea telefoanelor mobile, care afectează orice conducător auto care se bazează pe o anumită formă de software de cartografiere pentru a se deplasa pe drumurile din Marea Britanie.

Nu există reguli specifice de conducere care să spună unde puteți și unde nu puteți să vă fixați navigația prin satelit sau smartphone-ul în mașină. Cu toate acestea, plasarea unui sistem de navigație prin satelit pe linia ochilor în timp ce conduceți sau în orice alt loc în care acesta vă poate obstrucționa vederea drumului, poate fi considerată de poliție ca fiind o infracțiune de conducere.

Vezi și: A mizat pe GPS și s-a rătăcit în mijlocul pădurii. Ce s-a întâmplat după cu șoferul din Botoșani

Codul rutier britanic mai prevede că parbrizele și geamurile trebuie să fie păstrate curate și fără obstacole în calea vederii. Pentru a fi în siguranță, cel mai bine este să vă montați sistemul de navigație cât mai jos posibil pe parbriz. Concluzia este că legislația britanică nu interzice cu desăvârșire folosirea GPS-ului, ci montarea acestuia într-o anume zonă, de așa natură încât să nu obstrucționeze vederea șoferului în timpul deplasării.

Google Street View și ciudățeniile din alte state europene

Un alt exemplu, de la lansarea sa în 2007, Google Street View a cartografiat milioane de kilometri de drumuri din întreaga lume și a ajuns chiar și în spațiu și în ocean. Cu toate astea, în aplicația gigantului american, Germania și Austria reprezintă un gol vizibil în harababura de linii albastre care acoperă vestul Europei. Motivul are de-a face cu curiosul simț al intimității al germanilor, anume preferă să nu-și etaleze datele personale.

În Google Maps, trageți Pegman peste Europa și veți vedea o imagine curioasă. Practic, întregul continent este acoperit de liniile albastre care indică faptul că Street View este disponibil, dar Germania și Austria sunt aproape complet goale. O explicație este faptul că germanii sunt extrem de posesivi cu datele lor personale și sunt șocați de promptitudinea cu care americanii, și nu numai, își împărtășesc online numele, adresele, listele de prieteni și istoricul achizițiilor.

Potrivit unei cercetări prezentate în Harvard Business Review, germanul mediu este dispus să plătească până la 184 de dolari pentru a-și proteja datele personale de sănătate. Pentru britanicul mediu, confidențialitatea acestor informații valorează doar 59 de dolari. Pentru americani și chinezi, această valoare scade la cifre de o singură cifră. De ce? Pentru că germanii poartă în trecutul lor recent nu unul, ci două sisteme totalitare, cel de-al Treilea Reich fascist și Germania de Est comunistă.

Vezi și: Amenzi de 50.000 de lei pentru acești români. Se dă lege, nimeni nu va fi iertat

Refuzul Google Street View în Germania

Dezastrul din Germania al Google Street View. Lansată în Statele Unite în 2007, cartografierea de panorame interactive de pe marginea drumurilor realizată de Google Street View s-a extins de atunci pentru a acoperi cea mai mare parte a lumii. În iunie 2012, cartografiase 8 milioane de kilometri de drumuri din 39 de țări, iar la cea de-a 10-a aniversare, în mai 2017, totalul era de 10 milioane de kilometri în 83 de țări.

Street View prezintă locuri la fel de îndepărtate ca Stația Spațială Internațională, platformele de extracție a gazelor din Marea Nordului și recifele de corali din Nusa Tenggara de Vest din Indonezia. Dar nu și Weimarer Strasse din Fulda, sau majoritatea străzilor normale din Germania și Austria, de altfel și asta nu din lipsă de încercări.

În august 2010, Google a anunțat că va cartografia străzile din cele mai mari 20 de orașe germane până la sfârșitul acelui an. Scandalul a fost uriaș. Unele dintre mașinile cu camere video ale Google au fost vandalizate, iar un austriac în vârstă de 70 de ani, care nu voia să fie fotografiat, l-a amenințat pe șoferul uneia dintre ele cu un târnăcop de grădină.

Ilse Aigner, ministrul german pentru Protecția Consumatorilor la acea vreme, a numit „ofensiva foto cuprinzătoare a Google drept o încălcare de un milion de ori a sferei private (…) Nu există niciun serviciu secret care să colecteze fotografii cu atâta nerușinare.