Ţara care a început să raţionalizeze motorina. Una dintre marile puteri ale lumii, la un pas de o criză uriaşă
Benzinăriile din multe zone din China au început să raționalizeze motorina. Este efectul creșterii costurilor și al scăderii livrărilor. Unii șoferi de camion trebuie să aștepte zile întregi pentru a se alimenta. Surse guvernamentale spun că este doar începutul unei crize mai profunde.
În China rație la motorină pe fondul penuriei de combustibil
China se află în prezent în mijlocul unei crize masive de energie. Penuria de cărbune și gaze naturale au închis fabricile și au lăsat casele fără curent. Iar această ultimă problemă vine probabil doar să contribuie la o criză în curs de desfășurare a lanțului de aprovizionare global, spun analiștii.
„Lipsa actuală de motorină pare să afecteze afacerile de transport pe distanțe lungi. Criza ar putea include mărfuri destinate piețelor din afara Chinei.
În funcție de durata și intensitatea acestei crize, am putea vedea că acest lucru contribuie la provocările lanțului global de aprovizionare.”, declară Mattie Bekink, director pentru China la Economist Intelligence Unit.
Criza lanțului global de aprovizionare a fost în mare măsură determinată de pandemia de Covid-19, cererea fiind în creștere pe măsură ce economiile se redeschid. În China, camioanelor li se permite să umple doar 100 de litri fiecare.
Este vorba de aproximativ 10% din capacitatea lor. În alte părți ale țării, rapoartele sugerează că rațiile sunt și mai stricte. Aici conducătorii auto nu au voie să cumpere până la 25 de litri.
Între timp, în orașul Fuyang, Caixin raportează că stațiile de benzină limitează achizițiile sau percep șoferilor suprataxe de până la 300 de yuani, 47 de dolari, pentru a-și umple rezervoarele.
Lipsa de cărbune amplifică situația de criză
Aidan Yao, un economist senior emergent în Asia la AXA Investment Managers, a declarat pentru BBC, deși piața este bine conștientă de deficitul de cărbune din China, „problema motorinei este nouă”.
„Toți combustibilii fosili au cunoscut o creștere a prețurilor în ultima vreme. Subinvestiția în aceste surse de combustibil a creat un deficit de aprovizionare într-un moment în care cererea este în creștere.
Prețurile petrolului, gazelor și cărbunelui s-au mișcat în tandem și sunt pe acoperiș.”, spune Aidan Yao, conform BBC.
Prețurile petrolului au atins cele mai ridicate niveluri din 2014 în ultimele săptămâni, provocând crize de combustibil în locuri precum Europa și Marea Britanie. O parte din aceasta a fost determinată de penuria de cărbune și gaze naturale în țări precum China și India. În acest caz, analiștii prevăd că vor vedea utilizatorii să treacă la petrol pentru generarea de energie și încălzire.
O astfel de cerere ar putea crește consumul total de țiței cu peste jumătate de milion de barili de petrol pe zi. Aceasta este doar cea mai recentă manifestare a penuriei care afectează China. Companiile apelează deja la generatoare cu motorină pentru a-și menține fabricile deschise în timpul crizei energetice. Analiștii au avertizat că aceste crize actuale de energie arată pericolele trecerii la surse regenerabile prea repede.