Stan și Bran & Mr Bean ar fi invidioși: lucrările la Centura Bacău, oprite la câteva zile de la fastuoasa inaugurare făcută de ministrul Cuc

Stan și Bran & Mr Bean ar fi invidioși: lucrările la Centura Bacău, oprite la câteva zile de la fastuoasa inaugurare făcută de ministrul Cuc
Aventurile ministrului Răzvan Cuc, cel care inaugura „începerea lucrărilor” la Autostrada Moldovei, pot rivaliza cu situațiile ce provoacă hohote de râs din filmele cu Mr. Bean. Foto: captură film „Mr. Bean în vacanță”

Centura Bacău, scena unei descinderi efectuate vineri, 15 martie, de ministrul Răzvan Cuc, cel care anunța că încep lucrările la primii metri de autostradă din Moldova, atrage din nou atenția presei.

După ce ministrul și presa au plecat din zonă, lucrările s-au oprit pe Centura Bacăului iar oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au încercat să explice cum de este posibil acest lucru.

Nu că ar fi o situație exotică, românii fiind obișnuiți cu inaugurările de drumuri care nu pot fi folosite, dar întreaga presă și mulți români au vrut să afle de ce s-au oprit lucrările „de mare importanță”, cum le numeau oficialii PSD în urmă cu câteva zile.

Prin comunicatul CNAIR s-au transmis următoarele: muncitorii au o săptămână liberă, așa că șantierul e blocat până marți, 26 martie, potrivit Agerpres.

„Muncitorii de pe şantierul Variantei Ocolitoare a Municipiului Bacău sunt liberi în perioada 21 – 26 martie 2019. Antreprenorul Spedition UMB a informat CNAIR că începând de joi, 21.03.2019, lucrările pe şantierul Variantei Ocolitoare a Municipiului Bacău se vor opri până marţi, 26.03.2019, motivul fiind faptul că muncitorii antreprenorului sunt în săptămâna liberă.” Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Ce promite compania Spedition UMB, potrivit oficialilor CNAIR: de marțea următoare, lucrările încep, din nou, la „capacitate maximă.” Și chiar de dimineață-devreme, mai exact de la ora 7.00.

„De marţi, 26.03.2019, lucrările vor fi reluate la capacitate maximă, în două schimburi, începând cu ora 7:00.” Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Conducerea CNAIR a precizat că, în afara acestei „săptămâni libere”, în care – putem deduce – nu se pot folosi alți muncitori – programul este unul intens. Când sunt la muncă, angajații Spedition UMB lucrează în câte două schimburi, de luni până sâmbătă, cu o singură zi liberă, duminica.

În „săptămâna liberă” utilajele vor fi garate în puncte special amenajate pentru a fi păzite, au mai transmis reprezentanții CNAIR.

Centura Bacău, scenă deschisă pentru ministrul Cuc. Și închisă cum a plecat presa

Vineri, 15 martie, în ziua grevei naționale de un sfert de oră , când omul de afaceri Sucevean inaugura, ironic, primul metru de autostradă din Moldova construit pe banii săi, pe șantierul Centurii Bacău mergea în vizită ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, deși, oficial se știa că avea programată o vizită la Arad.

Răzvan Cuc a fost acuzat de opoziție că a pregătit special întreaga mișcare pentru a răspunde protestelor desfășurate în toată țara sub sloganul #ȘîEu.

Organizații neguvernamentale și politicieni din opoziție au ridicat următoarea întrebare: cum e posibil ca un ministru să inaugureze „începerea lucrărilor” în absența unor lucrări finalizate în ultimii trei ani de guvernare PSD – ALDE…?

Situația s-a complicat și mai mult, pentru că în comunicatul CNAIR prezentat miercuri, reprezentanții companiei naționale precizează că, de fapt, lucrările ar fi început pe Centura Bacău în data de 8 martie, cu o săptămână înainte de sosirea lui Răzvan Cuc și cu trei luni mai devreme decât era prevăzut în contract.

Ceea ce înseamnă că și inaugurarea „începerii lucrărilor” a fost, de fapt, fără sens. Se lucra de cel puțin o săptămână.

„Acest lucru (începerea lucrărilor –n.r.) a fost posibil ca urmare a faptului că Spedition UMB a accelerat faza de proiectare şi a predat proiectul tehnic în trei luni, deşi contractul semnat cu CNAIR la sfârşitul anului trecut prevedea 6 luni pentru această fază. Spedition UMB este o companie care are o îndelungată experienţă în domeniu şi a demonstrat de nenumărate ori seriozitatea şi capacitatea constructorilor români de a executa lucrări de cea mai bună calitate.” Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Ministrul Răzvan Cuc, pe șantierul viitoarei centuri a Bacăului, care va fi parte din viitoarea autostradă a Moldovei. Singura certitudine: vizita ministrului. Foto: Ziarul de Bacău

Centura Bacău și ministrul Cuc. Discursuri pompoase și lucrări oprite

În timp ce se afla pe șantierul Centurii Bacău, Răzvan Cuc spunea că are încredere că lucrările vor fi gata la timp și a vorbit despre Autostrada Moldovei ca despre o prioritate a guvernului.

„Nu întâmplător mă aflu astăzi în Moldova. Am venit ca să anunţ că astăzi vom începe construcţia la autostrada Moldovei, pentru că acest sector de autostradă face parte din Coridorul IX pan-european. (…) Acesta este doar începutul, o să vedeţi pe toate şantierele o mobilizare exemplară şi toţi constructorii vor lucra aşa cum trebuie de acum înainte şi mă refer la finalizarea lucrărilor în termenele contractuale pe care şi le-au asumat. Autostrada Moldovei este o prioritate pentru acest Guvern şi de astăzi vom începe lucrările la această autostradă.” Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor

Ministrul Răzvan Cuc a ținut un monolog inclusiv despre hărnicia din Ministerul Transporturilor:

„Noi muncim, noi nu avem pauze la Ministerul Transporturilor, iar constructorilor le-am mulţumit că pe perioada cât nu a fost bugetul promulgat au lucrat în continuare şi nu s-au oprit. Mesajul este clar: a început construcţia autostrăzii Moldova, ne-am ţinut de promisiune.” Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor

La două zile după acest discurs ținut de ministrul Transporturilor, lucrările erau oprite, semnalu mai multe publicații online și posturi TV.

CNAIR a intervenit cu un comunicat, luni, pentru a spune că toate acestea ar fi informații false și că, de fapt, pe Centrua Bacău se lucrează iar „Spedition UMB are aici peste 100 de utilaje, încă din data de 8 martie, când au început lucrările”.

Când lucrările se vor încheia (teoretic, în 30 de luni, cum prevede contractul), Centura Bacăului ar trebui să măsoare 32 de kilometri (16 în regim de autostradă). Prețul: 142 milioane euro plus TVA.