Şosele cu trei benzi pe sens, în România. CNAIR a făcut anunţul, ce drumuri vor fi lărgite

de: Ștefan R. Apostol
29 09. 2023

România, din păcate, stă prost la infrastrcutura rutieră, iar ceea ce există în acest moment, fie este doar peticit, sau prost întreținut. Cu toate astea, oficialii CNAIR anunță că vom avea șosele cu trei benzi pe sens, precizând și ce drumuri vor fi lărgite.

Infrastructura rutieră din România, una din cele mai slabe in UE

Un sondaj realizat în 2018 în România a arătat că 93% dintre respondenți erau nemulțumiți de infrastructura rutieră a țării și 85% de rețeaua feroviară.

Află despre: Autostrada spectaculoasă care apare în România. Cum va arăta și unde va fi construită

Conform sondajului, concluzia a fost că România are una dintre cele mai scurte rețele de autostrăzi din Uniunea Europeană. Rețeaua are o lungime de puțin peste 900 km și seamănă cu un puzzle din care lipsesc multe piese.

Autostrăzile și drumurile naționale reprezintă puțin peste 20% din rețeaua rutieră, iar acest lucru provoacă ambuteiaje și blocaje frecvente pe cele mai aglomerate secțiuni și viteze de doar 10-20 km/h.

România construiește doar 45 de kilometri de autostradă pe an

Deși are acces la fondurile de coeziune ale UE, România construiește în medie doar 45 de kilometri de autostradă pe an.

În ultimii ani, autoritățile române au abordat această situație prin pregătirea unor proiecte majore de construcție și reabilitare.

Deși s-au înregistrat unele progrese, acestea nu s-au făcut încă simțite în ceea ce privește noile autostrăzi deschise traficului sau liniile de cale ferată modernizate.

Pentru perioada 2021-2027 a fost stabilit un buget de 17 miliarde de euro

O parte a dificultății constă în faptul că autoritățile duc lipsă de profesioniști calificați în domeniul managementului de proiect din cauza salariilor relativ neatractive oferite de instituțiile publice.

Vezi și: Autostrăzile care apar în 2023 în România. Câți kilometri noi vor fi gata

Multe proiecte rutiere și feroviare, de exemplu, se confruntă cu întârzieri din cauza faptului că etape procedurale, cum ar fi autorizațiile de construcție, exproprierile de terenuri, studiile geografice, investigațiile arheologice sau evaluările de impact asupra mediului, nu sunt urmate în mod corespunzător.

Cu alte cuvinte, necesitatea de a utiliza finanțarea UE în termene clar definite a generat o situație în care proiectele sunt licitate și contractate chiar dacă nu îndeplinesc cerințele minime pentru a fi puse în aplicare la timp.

În acest context, vine un nou anunț de la CNAIR cu privire la autostrăzile existente în acest moment, anunțând care vor noile șosele cu trei benzi pe sens în România.

Când vom avea șosele cu trei benzi pe sens în România?

În cursul zilei de miercuri, 27 septembrie, CNAIR a emis un comunicat prin care sunt anunțate lucrări de reabilitare și lărgire a cel puțin trei autostrăzi, și anume Autostrăzile A1, A2, respectiv A3, CNAIR spunând că acestea vor deveni șosele cu trei benzi pe sens.

Citește despre: Ungurii ne dau clasă. Ce fac acum la granița cu România

În comunicat se mai precizează că tot pe 27 septembrie a.c. s-au depus ofertele de procedură privind atribuirea contractelor privind viitoarele șosele cu trei benzi pe sens:

”Miercuri, 27.09.2023, a avut loc depunerea ofertelor pentru procedura de atribuire a contractului “Elaborare Studiu de Fezabilitate Lărgire la 3 benzi pe sens a autostrăzii A1, București – Pitești, Elaborare Studiu de Fezabilitate Lărgire la 3 benzi pe sens a autostrăzii A2, București – Fundulea, Revizuire Studiu de Fezabilitate Lărgire la 3 benzi pe sens a autostrăzii A3, Moara Vlăsiei – Dumbrava”.

Până la termenul limită au depus oferte urmatorii operatori economici:

1. INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL

2. Asocierea PROIECT-CONSTRUCT REGIUNEA TRANSILVANIA SRL (lider) – PROSPECT DRILL SRL – CREATIVE ROAD DESIGN SRL

3. Asocierea EUROCERAD INTERNATIONAL SRL (lider) – SPECIALIST CONSULTING SRL

4. TOTAL BUSINESS LAND

Contractul prevede realizarea următoarelor tipuri de servicii:

– Expertiza Tehnică pentru fiecare dintre sectoarele de autostradă A1 București – Pitești; A2 București – Fundulea și respectiv A3 Moara Vlăsiei – Dumbrava;

– Studiul de Fezabilitate (SF) pentru fiecare dintre sectoarele de autostradă A1 București -Pitești și A2 București – Fundulea;

– Revizuirea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru sectorul de autostradă A3, Moara Vlăsiei – Dumbrava.

Durata Contractului este de 18 luni, din care 17 luni pentru realizarea celor 3 Studii de Fezabilitate.

Valoarea estimată a procedurii este de 29.778.632,99 milioane de lei (fără TVA) iar sursa de finantare este asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile.

În perioada următoare, comisia de evaluare va analiza ofertele în conformitate cu prevederile documentației de atribuire și cu legislația în vigoare în domeniul achizițiilor publice.”, se arată în comunicatul emis de CNAIR.

În 2021, autoritățile anunțau un program masiv de îmbunătățire pentru infrastructura de transport, inclusiv construcția a 1.700 km de autostradă.

Află și: Apare o nouă autostradă în România. Când va fi gata şi ce oraşe va lega

Pentru perioada 2021-2027 a fost stabilit un buget de 17 miliarde de euro, inclusiv miliarde de euro de la Uniunea Europeană, iar 118 milioane de euro erau aprobate în cadrul mecanismului Conectarea Europei, schema de granturi a UE pentru infrastructura de transport.