Adevărul nespus despre Boeing 737 Max: cât de periculos era avionul
Mai mulți piloți care au zburat cu avioane Boeing au acuzat mai multe probleme întâmpinate în timpul zborului. Însă, acestea au fost mușamalizate.
De abia acum au ieșit la iveală nenumăratele plângeri oficiale, pe care piloții americani le-au făcut în urma zborurilor cu Boeing 737 Max 8. Mai exact, cinci piloți americani au sesizat sub anonimat mai multe probleme, printre care decolarea cu dificultate din cauza sistemului care corectează viteza.
O altă problemă gravă cu care piloții s-au confruntat a fost apriderea semnalelor de avarie care artă că avionul este în picaj. Drept, urmare pentru a remedia problema aceștia au fost nevoiți să dezactiveze pilotul automat și să treacă avionul pe modul manual.
Acest incident neplăcut a fost notat într-un raport din noiembrie 2018, chiar la o perioadă foarte scurtă după ce un avion din Indonezia a căzut în Statele Unite. Pilotul a raportat către FAA că a avut o problemă la decolare și a fost nevoit să dezactiveze pilotul automat. „Incidentul s-a petrecut la două- trei secunde de la decolare, iar nasul avionului s-a îndreptat în jos de o manieră care a pornit sistemele de alarmă”, se arată în raport, citat de Cătălin Striblea într-un articol publicat pe site-ul său.
Președitele Boeing, neinteresat de „micile amănunte” care au pus viața piloților în pericol
Însă, cea mai mare problemă a piloților o reprezintă modul în care Boeing a ales să trateze această chestiune care a pus în pericol viețile lor, cât și a pasagerilor de la bord. Ei acuză compania că nici măcar nu și-a dat silința să anunțe toți piloții despre aceste probleme ale avionului, să nu mai vorbim despre o posibilă instruire.
Chiar dacă, pe data de 7 noiembrie 2018, autoritatea americană i-a informat în cele din urmă pe piloți în legătură cu problemele existente, manualul avionului nu fost modificat astfel încât să conțină noile proceduri.
„Mi se pare de necrezut că producătorul, autoritatea și liniile aeriene au pus piloții să conducă un avion fără pregătire adecvată, fără să le dea documentația potrivită care să-i ajute să înțeleagă sistemele foarte complexe de pe acest avion și care sunt diferite de sistemele anterioare. Faptul că avionul necesită o judecată foarte complexă în anumite situații este un steag roșu. Știm acum că sistemele dau eroare, dar nu știm care sisteme, nu știm ce erori dau și cum cedează. Ce altceva nu mai știu despre acest avion? Manualul de zbor este inadecvat și criminal de insuficient. Toate companiile ar trebui să insiste ca Boeing să includă toate sistemele avionului în manual”, a declarat un pilot.
Alte secretele mușamalizate de Boeing
Într-o altă plângere, un pilot spune că este o dovadă de „inconștiență” faptul că Boeing, Administrația Aviației Federale din SUA și o companie aeriană al cărei nume nu este făcut public în raport le permit piloților să zboare fără antrenamente suficiente sau informații suplimentare. Același pilot acuză faptul că „manualul de zbor nu este adecvat și este insuficient documentat, aproape într-un mod criminal.”
Sesizările depuse de piloți raportează probleme asemănătoare cu ce s-a întâmplat în timpul zborului Lion Air, care s-a prăbușit în luna octombrie, în Indonezia, la câteva minute de la decolare.
Anchetatorii accidentului aviatic din Indonezia suspectează că prăbușirea avionului ar fi fost cauzată de senzorii aeronavei, care ar fi transmis informații incorecte care ar fi activat un software de zbor automatizat numit „Sistemul de mărire a caracteristicilor de manevrare” (MCAS), care a forțat botul avionului în jos.
Un alt spect mai puțin cunoscut este faptul că în anul 2005, administrația americană a făcut o modificare din rațiuni financiare. Astfel, autorizarea noilor aparate nu se mai realiza de către angajații statului, ci a fost externalizată. Cu alte cuvinte, companiile aveau puterea de a-și autoriza propriile avioane.
Boeing interesată mai mult de profit decât de siguranță
Așadar, după un alt incident cu un Boeing Dreamliner s-a născut întrebarea : FAA este preocupată într-adevăr de siguranță sau doar de profit. Asta pentru că economia de la vremea respectivă se ridica la 25 de miliarde de dolari. Lucru care i-a făcut pe mai mulți piloți să suspecteze prezența unui compromis.
Președintele Boeing e bun prieten cu Trump
Nu este un secret că Denis Muilenburg, președintele Boeing este un bun prieten al președintelui american, Trump, lucru care poate spune multe. Ultimul apel telefonic între cei doi a vut loc chiar pe data de 12 martie, probabil despre tragedia care s-a abătut asupra companiei sale. Deci, Boeing este înfipt bine în administrația americană și asta de ceva vreme.
Așa se face că atunci când Dreamliner a fos pus la sol în anul 2013 din cauza a două incendii, FAA s-a grăbit cu recertificarea avionului, chiar înainte ca problema să fie elucidată complet. Lumea se teme că acum lucrurile sunt și mai grave. Și că FAA a lăsat să zboare un aparat despre ale cărui probleme știa exact. Iar restul planetei s-a luat după ei.
Însă, ulciorul spart nu merge de mai multe ori la apă, drept urmare niciun avion Boeing 737 Max 8, nu mai are voie să zboare nicăieri pe planetă. Cu toate acestea o întrebare rămâne în aer: De lucrurile s-au mișcat atât de greu în America în această privință care a pus în pericol mii de vieți.