Românii vor obțină permisul de conducere cu minimul de efort, dacă ar cădea din cer ar fi perfect. Astfel, mulți dintre ei nu își dau silința nici măcar să învețe pentru sală, merg la plesneală și poate ghicesc varianta corectă. Apoi, ies pe șoselele din România și sunt un adevărat pericol.
Potrivit reprezentanților Direcției de Permise, în ultimele luni, doar patru din zece candidați au reușit să treacă examenul scris din prima încercare. Cine este de vină pentru acest lucru?
Instructorii auto și elevii pasează vina de la unul la altul. Elevii susțin că școlile auto urmăresc doar profitul și că nu îi interesează cât de bine sunt pregătiți aceștia. Iar de partea cealaltă, instructorii îi acuză pe elevi că sunt emotivi și că de aceea pică traseul, potivit Digi24.
Una dintre problemele pe care elevii le acuză este că școlile auto nu asigură cele 24 de ore de pregătire teoretică, așa cum prevede legea. Astfel, mulți dintre viitorii șoferi se bazează doar pe chestionarele făcute pe internet, pe care le învață mecanic și pe ultima sută de metri. Drept urmare, peste 260.000 de oameni nu au reușit să ia examenul în 2018.
„La proba de sală am avut perioade în care promovalitatea în special către final de an în unele zone a ajuns în jur de 30%”, a declarat Florin Catană, directorul DRPCIV.
După ce au luat examenul teoretic, urmează proba de foc, traseul, în fața căruia mulți dintre elevi declară că se simt nepregătiți. Astfel, 50% dintre cei care dau traseul nu reușesc să-i demonstreze examinatorului că se descurcă la volan în trafic.
„Va trebui să împărţim mai multe locuri de examinare, pentru că numărul celor care aşteaptă să susţină această probă influenţează inclusiv traficul din zona respectivă”, a mai declarat Florin Catană, directorul DRPCIV.
Instructorii auto, cunosc foarte bine stituașia, însă nu au nimic să-și reproșeze, de vină sunt emoțiile eleviilor și faptul că se pierd, că încep să tremure.
„Am elevi care din cauza emotivităţii nu au luat de tre-patru ori la rând. Sunt puţin aerieni copiii din ziua de azi nu ştiu ce se întâmplă cu ei”, spune un instructor auto.
Doar 40% din elevii școlilor auto ajung pe șoselele din România, asta pentru că, Statul le permite şcolilor să funcţioneze chiar dacă rata de promovare a examenului este de doar 40%.
„Cursanţii nu urmează cursurile teoretice. Ajung să înceapă pregătirea practică, sunt instructori care nu îi întreabă nimic. Una peste alta, şcolile de şoferi la ora actuală, nu toate, dar majoritatea nu îşi fac datoria”, spune Dumitru Mărciulescu, Preşedintele Asociaţiei Naţionale a Instructorilor Auto.
În plus, se pare că instructorilor le convine dacă elevul nu a luat din prima traseul, pentru că mai trebuie să facă încă șase ore suplimentare, conform legii, pentru a se putea înscrie din nou la traseu. Iar ora suplimentară este mult mai scumpă, astfel că un elev va trebui să plătească în plus încă 500 de lei.
„Din zi în zi scade calitatea instruirii oamenilor pe care îi scoatem pe şosea din păcate. Domnule, dacă ai 40% admişi eşti băiat deştept, restul de 60% îi scoatem rebuturi, ce Dumnezeu le facem?”, spune Ion Toma, patronul unei şcoli de şoferi.