În urma ședinței de luni, Guvernul a decis o serie de schimbări cu privire la sistemul medical și la drepturile și obligațiile avute de cetățeni, dar și de medici. Astfel, printre aceste modificări se numără suspendarea cardurilor de sănătate pe perioada stării de urgență, eliberarea rețetelor online, prin e-mail și consultațiile la distanță, prin videoconferință. Toate deciziile au fost anunțate de şeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă.
Pentru a limita ieșirile de la domiciliu, acolo unde nu există urgențe majore, Guvernul Orban a adoptat câteva schimbări cu privire la sistemul medical din România. Acestea au rolul de a asigura o protecție mai solidă împotriva infectării populației cu COVID-19. Nu puține sunt persoanele a căror sănătate depinde de un tratament lunar, și implicit de o vizită la medic, motiv pentru care, pe perioada stării de urgență, aceste lucruri se pot rezolva de acasă, din siguranță.
O mare parte din cetățenii care depind de aceste rețete lunare și vizite la medic sunt persoanele vârstnice, care fac parte de asemenea din grupurile vulnerabile în contextul infectării cu noul coronavirus. De aceea este foarte important ca cei care au copii, nepoți și vecini mai bine informați și conectați la tehnologie, să sară în ajutorul vârstnicilor care nu au posibilitatea să se conecteze la internet și nu știu nici să folosească dispozitivele moderne de comunicare. Este foarte important să fim solidari cu ei și să-i ajutăm, având un contact minim în această perioadă critică.
„Pe perioada stării de urgență, consultațiile medicale prevăzute în pachetul de servicii de bază, respectiv în pachetul minimal de servicii medicale, pot fi acordate și la distanţă, acestea putând fi acordate atât de medicii de familie cât și de medicii de specialitate din ambulatoriul clinic, și pot fi realizate prin orice mijloace de comunicare, cu încadrarea în numărul maxim de 8 consultaţii/oră.
Medicul de familie, precum și medicul de specialitate din ambulatoriul clinic, va consemna consultațiile medicale la distanță în registrul de consultații și fișa pacientului, după caz, cu indicarea mijlocului de comunicare utilizat și a intervalului orar în care acestea au fost efectuate, și va emite toate documentele necesare pacientului ca urmare a actului medical. Documentele vor fi transmise pacientului prin mijloace de comunicare electronică.
Pe perioada stării de urgență, pacienții simptomatici, pentru manifestări clinice sugestive pentru COVID 19, beneficiază de consultații, inclusiv consultații la distanţă ce pot fi realizate prin orice mijloace de comunicare, care pot fi acordate de medicii de familie și de medicii de specialitate din ambulatoriul clinic, cu încadrarea în numărul maxim de 8 consultaţii/oră. De aceste consultații beneficiază toate persoanele aflate pe teritoriul României.”
De asemenea, se pot acorda consultații la distanță și se pot oferi prescripții medicale în ambulatoriu pentru 90 de zile, atâta timp cât situația medicală o impune. Cardurile de sănătate vor fi suspendate pe toată durata perioadei de urgenț, pacienții nefiind obligați să-l prezinte pe acesta sau alte acte înlocuitoare acestuia.
Pentru emiterea prescripţiei medicale se pot acorda consultaţii la distanţă în structurile ambulatorii ale spitalelor publice şi private. Medicii din spital pot elibera, dacă situaţia o impune, la externarea asiguratului, prescripţie medicală în ambulatoriu pentru maximum 90 de zile, conform scrisorii medicale/biletului de ieşire din spital, cu excepţia medicamentelor ce fac obiectul contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat, pentru care durata de prescriere este de până la 30 de zile. Detalierea modalităţii de prescriere va fi stabilită prin norme. Se prelungeşte cu 90 de zile termenul de valabilitate a biletelor de trimitere pentru specialităţi clinice şi a biletelor de trimitere pentru specialităţi paraclinice, a recomandării medicale pentru dispozitive medicale şi a deciziei de aprobare pentru efectuarea investigaţiei PET-CT.(…)
A fost aprobată prelungirea termenelor de aplicare a actelor normative referitoare la pachetele de servicii şi la contractul-cadru, precum şi la programele naţionale de sănătate, pe toată perioada stării de urgenţă. Actul normativ cuprinde şi o serie de reglementări referitoare la modul de finanţare a furnizorilor de servicii medicale pe perioada instituirii stării de urgenţă. Astfel, pentru unităţile de specialitate care acordă servicii medicale, investigaţii paraclinice, medicamente în cadrul programelor naţionale de sănătate publică, cât şi pentru unităţile sanitare care vor derula programe naţionale în perioada stării de urgenţă, sumele angajate nu vor fi limitate la cele aprobate pentru trimestrul I al anului 2020„, potrivit Agerpres.