Așa cum bine se știe, învățământul în Romania este obligatoriu până în clasa a 12-a pentru toți copiii. Conform noilor reglementări, din 2020 sunt obligatorii toate cele 12 clase, în comparație cu cele zece care erau obligatorii până anul trecut. Pentru majoritatea.copiilor, clasa 0 începe la vârsta de 6 ani. Din păcate copii cu dezvoltare psihosomatică întârziată, din învățământul special, au fost până recent, lăsați de-o parte, în afara legii alocațiilor de stat.
Există un segment mic de copii care incep școala mai târziu. Motivul este dezvoltarea lor psihosomatică întârziată. Mulți dintre ei ajung să înceapă școala la vârsta de 9- 10 ani. Acești copii împlinesc vârsta de 18 ani în clasa a VIII-a. Cu alte cuvinte acest segment este obligat să-și continue studiile încă 4 ani după atingerea vârstei majoratului, și nu mai beneficiază de ajutoarele de la stat, conform actualei legislații. De câteva zile în Senatul României se discută pe marginea unui proiect legislativ care să reglementeze această situație.
România are un deficit când vine vorba de acești copii, unde prevalența variază între 4,5 si 13 la 10000 la copii cu diferite forme de dezvoltare psihosomatică întârziată. În aceste categorii întră copii cu probleme de autism, și alte asemenea condiții de sănătate.
Legislația din România spune că beneficiază de alocația de stat numai copiii din sisternul cle învățământ liceal și profesional și după împlinirea vârstei de 18 ani. Numai că Legea 61/1993 nu vorbește nimic despre această categorie de copii cu dezvoltare psihosomatică întârziată.
Din păcate învățământul special în care sunt încadrați copii cu dezvoltare psihosomatică întârziată, nu este încadarat în niciun punct al legii din 1993. Cu alte cuvinte absenta mentiunii „învățământ special” creează un vid legislativ.
Acest aspect are efecte nu doar incorecte și imorale, dar și profund discriminatorii asupra copiilor cu dizabilitati care implinesc 18 ani cu mult inainte de terminarea liceului, sunt de părere artizanii unui proiect de lege care vine să completeze vidul din Legea 61/1993.
Statul român acordă acestor copii, cu vârsta intre 3-18 ani, o alocatie de 600 lei. Conform grupului de inițiatori, senatori și deputați PSD și USR PLUS, handicapul este justificarea pentru o indemnizație mai mare decât indemnizația copilului fără handicap. Proiectul de lege depus de grupul de inițiatori PSD și USR PLUS, vine să completeze Legea 61/1993, în încercarea de aduce o echitate în acest sens.
Conform acestora, în România există 21.917 copii cu dezvoltare psihosomatică întârziată, încadrați în învățământul special. Dacă alocațiile s-ar majora cu cel puțin 10%, cât este prevăzut în proiectul de lege, impactul bugetar ar fi de aproximativ 15.782.400 lei. Suma reprezintă cheltuielile pentru fiecare dintre elevii din învătământul special, la care s-ar acorda aceeași sumă de 600 de lei, ca și în cazul celor din învătământul de masă, și după împlinirea vârstei de 18 ani.
Pentru moment proiectul de lege este în dezbatere în Senat, urmând ca după aprobare să treacă la Camera Deputaților. Proiectul de lege poate fi consultat aici.