Salariu de 15.000 de lei în România, fără facultate. Jobul este plătit regește, însă este deseori ocolit de români. Autoritățile politice încearcă modificarea unor prevederi din legislația actuală pentru a facilita angajarea tinerilor în domeniu. Află în rândurile de mai jos despre ce activitate este vorba. Chiar și femeile lucrează în industrie.
Uniunea Europeană se confruntă, în prezent, cu o lipsă acută de șoferi profesioniști. Cele mai mari probleme au fost semnalate în Germania, unde 100.000 de locuri sunt libere pentru transportatori. Urmează, apoi, Polonia, care este pe minus cu 80.000 de șoferi profesioniști. Nici în România lucrurile nu stau foarte bine.
În țara noastră, este nevoie de nu mai puțin de 71.000 de șoferi de TIR. Jobul este foarte bine plătit și nu este nevoie de respectarea unor condiții drastice. Veniturile salariale pot să urce chiar până la 15.000 de lei pe lună, în mână. Chiar și femeile sunt interesate să lucreze în domeniu.
„Vrem să plecăm împreună. Mi se pare cam greu la salariile de aici și avem alte oportunități acolo”, a spus Mariana Varga, într-o intervenție televizată, la PRO TV.
O altă româncă, pe nume Alina, a decis să își însoțească partenerul în curse pe camion de șase ani de zile. Împreună, încasează venituri de peste 4.000 de euro.
„Este meserie grea. Este nevoie de atenție, la furturi, accidente. Am avut câteva incidente. Au intrat hoții peste noi în camera de hotel la pauza de 45, ni s-a spart remorca, ne-au furat paleții din lăzi”, a spus Alina.
Chiar și în aceste condiții, numărul candidaților din România pentru poziția de șofer profesionist crește de la un an la altul, potrivit instructorilor. În ultimii doi ani de zile, peste 80.000 de permise de conducere au fost eliberate în acest scop. Totuși, numărul angajaților nu este suficient pentru a umple deficitul țării noastre la acest capitol.
„Este nevoie de șoferi. Salariul este mare, pentru omul de rând. Poate să ajungă și la trei mii de euro. Nu ai unde să obții banii ăia, oriunde ai lucra în România”, s-a exprimat un administrator de societate comercială, pe nume Alexandru Bentea.
Reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri spun că legislația actuală nu este în favoarea transportatorilor români. Prevederile din lege, care sunt în vigoare în prezent, stabilesc ca vârstă minimă pentru transportatori pragul de 21 de ani. Acest detaliu dezavantajează transportatorii români față de competitorii din alte state UE.
Politicienii au înaintat un nou proiect de lege, care a ajuns în dezbatere la Camera Deputaților. Acesta stabilește reducerea vârstei limită de 21 de ani la 18 ani pentru obținerea permisului de conducere specific TIR-urilor.