Salarii majorate pe litoral în 2022. Câte mii de lei câștigă lunar o cameristă, un ospătar sau un bucătar

Salarii majorate pe litoral în 2022. Câte mii de lei câștigă lunar o cameristă, un ospătar sau un bucătar
Anul 2022, anul cu cea mai mare criză în HoReCa

Litoralul românesc, și toată industria HoReCa suferă. Odată cu pandemia, mulți dintre angajații din domeniu au intrat în șomaj, alții au decis să-și schimbe profesia. Astăzi, în 2022, deși sunt salarii mari, spun patronii de pe litoral, sunt puțini cei care vor să se angajeze. Realitatea este una dură, iar patronii de pe litoral fac eforturi mari pentru a-și putea onora clienții, mai ales din cauza lipsei de personal.

Efectele pandemiei în HoReCa în România

Apariția pandemiei a însemnat un punct de cotitură pentru multe sectoare de activitate. Unul din cele mai afectate fiind HoReCa. Problema, atât în țara noastră, cât și la nivel mondial, a generat un adevărat haos și pierderi de miliarde de euro.

Turismul un pilon principal al economiei, a devenit aproape falimentar. În state, precum Grecia, Turcia, Bulgaria, și în cazul nostru, România, pandemia a dus la multă suferință în acest domeniu.

În România, în speță, ca urmare a restricțiilor, mai ales în perioada în care ar fi trebuit să fie sezon estival, a dus la falimentul a unor afaceri pe litoralul românesc. Ca prim efect, în afară de pierderea afacerilor, a fost creșterea șomajului în rândul angajaților din HoReCa. Pe de altă parte, fără nicio perspectivă la orizont, alții au ales să-și schimbe domeniul de activitate, sau, cu ceva noroc, au reușit să plece în afară.

Toate aceste lucruri, venite ca un carambol, au generat pierderi de milioane de euro, pe care astăzi, odată cu ridicarea restricțiilor, patronii de afaceri în HoReCa încearcă să și le recupereze făcând ceea ce sunt obligați să facă. Anume, majorarea prețurilor la pachetele turistice oferite, chiar dacă în unele cazuri nu se justifică prețul cu ceea ce oferă.

„Angajaţii s-au învăţat să muncească puţin şi să primească salarii mari”

Un alt aspect, resimțit în aceste zile, poate mai mult ca în alți ani, este chiar lipsa de personal calificat în industria ospitalității. Cei care au rămas, totuși, și cu o anume experiență, justificat cer salarii mai mari. Iar cei care azi își încearcă norocul într-o astfel de industrie, vor bani mulți, și muncă puțină.

„Angajaţii s-au învăţat să muncească puţin şi să primească salarii mari. Salariul nu mai este contravaloarea muncii prestate, ci este contravaloarea nevoilor şi aşteptărilor angajatului. Vin generaţiile noi care nu au fost bine pregătite.

Nu sunt competenţi şi pentru munca pe care o făcea unul competent înainte acum trebuie să angajezi doi. Dar salariile trebuie să fie la nivelul unui angajat bine pregătit. Este trist că nu realizează cât de incompetenţi sunt.

Mulţi angajaţi vor spune că nu sunt sclavi. Eu nu cunosc proprietari de sclavi pe litoral, dar este această solicitare a angajatorului: angajatul să muncească competent şi cu simţ de răspundere”, explică preşedintele FPTR, Dragoş Răducan.

Anul 2022, anul cu cea mai mare criză în HoReCa

Dacă în cei doi ani de restricții, numărul angajaților din HoReCa a scăzut, 2022 este anul crizei forței de muncă în industrie. Conform operatorilor de pe litoral, deși salariile sunt bune, sunt extrem de puțini doritori.

Același Dragoş Răducan spune că în acest moment litoralul românesc oferă salarii bune. De exemplu, se dau 3.000 de lei pentru un ospătar, sau chiar 5.000 de lei pentru un bucătar, cu toate celelalte beneficii incluse. O cameristă pe litoral poate pleca de la un salariu minim de 2.500 de lei. La toate aceste salarii se adaugă cazare, transport și masă.

Realitatea este că nu prea există ofertă pe piața forței de muncă. O motivație ar fi perioada determinată, doar pe perioada sezonului estival, având în vedere că unii-și caută un loc de muncă pe o perioadă mai lungă.

Industria HoReCa, așa cum spuneam, suferă, iar majorarea prețurilor la pachetele turistice și seriviciile de ospitalitate sunt justificate, dintr-un punct de vedere. Rămâne să vedem cum vor rezolva această penurie de capital uman cei din patronatul HoReCa în perioada următoare. Mai ales în condițiile în care, din 1 mai, sezonul estival a început deja.