Românii nu înțeleg la ce ajută 112: Ce soluție propune Raed Arafat
Peste jumătate dintre români sună la 112 fără un motiv serios, iar situația îngrijorătoare va declanșa o campanie de informare propusă de Raed Arafat.
În ultimii ani, am auzit mai multe cazuri amuzante în care oameni au sunat la serviciul de urgență pentru motive penibile. Românii sunt atât de iresponsabili încât au sunat la 112 și în speranța că va veni cineva să le dea zăpada din fața casei. Situația atât de gravă încât Arafat a ținut o conferință pe acest subiect la Spitalul de Urgență Floreasca.
Conform datelor oferite de STS, în 2018, au fost preluate 12.735.836 de apeluri la 112 pe teritoriul țării noastre. Problema este că mai mult de jumătate dintre aceste telefoane nu erau de competența departamentului pentru situații de urgență. Cele mai multe sunt apeluri din greșeală, urmate de farse și apeluri înjurioase.
Încercând să remedieze situația, Raed Arafat a inițiat campania de informare ”Urgența este pentru Urgențe”. „Apelurile nu sunt numai pe medical, sunt şi apelurile care vin pe Pompieri, apelurile care vin pe Poliţie. 112 preia toate apelurile, însă pe partea medicală din aproximativ 2.700.000 de cazuri pe care le rezolvă ambulanţa, nu numai urgenţe, şi consultaţii şi transport, în jur de 1.200.000 ajung la UPU pe an.
La SMURD cifra e mai mare care ajunge la UPU, pentru că acolo avem echipajele paramedicale care nu pot lua decizia de lăsa un bolnav acasă. (…) Ambulanţele pe an ajung în jur la două milioane de cazuri din cele 5 milioane, restul vin cu maşini particulare, pe picioarele lor, dar asta nu înseamnă că nu sunt urgenţe”, a declarat şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU), Raed Arafat, pe parcursul weekendului.
Ca parte a campaniei de informare, pe parcursul următoarelor 12 luni, vom vedea la TV două spoturi informative ce vizează apelurile la 112, subtitrate în maghiară și germană. Alte două spoturi vor fi auzite la radio în aceeași perioadă. Toate vor fi reunite sub sloganul ”Urgența este pentru Urgențe”.
„Campania este de educare a populaţiei. (…) Campania noastră pe partea Unităţilor de Primiri Urgenţe este menită să conştientizeze populaţia care este rolul principal al Unităţii de Primiri Urgenţe şi anume salvarea de vieţi şi celelalte urgenţe. (…) Această campanie (…) vrea să arate ce se întâmplă în spatele uşilor camerei de resuscitare şi a altor încăperi din UPU unde medicii sunt ocupaţi în a salva vieţi şi să înţeleagă că dacă ei aşteaptă pentru o febră de 38 sau pentru că tuşesc sau pentru că au o problemă acută, dar care nu le pune viaţa în pericol, motivul aşteptării este faptul că medicii sunt ocupaţi”, a spus Arafat, care a precizat că în fiecare an numărul de medici în unităţile medicale de urgenţă creşte.
În același context, Arafat a atras atenția asupra faptului că mulți ajung să mintă în momentul în care sună la 112, în speranța că vor avea prioritate la spital, în defavoarea celor care așteaptă de câteva ore pe holurile unităților medicale. „Avem oameni care se aşteaptă dacă au sunat şi au zis că au febră de 38 (n.r. – de grade C) maşina să fie cu girofar şi sirenă în 5 minute în faţa casei. Acest lucru este imposibil.
Nicio ţară nu asigură, nicio ţară nu face acest lucru. (…) O parte din concetăţenii noştri se supără pe această aşteptare şi atunci s-a învăţat să exagereze din două motive: să vină ambulanţa mai repede şi ca să ajungă în UPU şi să treacă cu targa de la punctul de triaj direct în interior, pe lângă cei care aşteaptă. (…) Vrem să conştientizăm populaţia că un telefon abuziv poate ucide. (…) Urgenţa diferă din punctul de vedere al pacientului şi din punctul de vedere al medicului, vrem ca pacientul să înţeleagă care este modul în care medicul vede urgenţa, pentru că avem urgenţă percepută şi urgenţă reală”, a spus concluzionat șeful DSU.