Românii din vămi, revoltaţi de faptul că România nu a intrat în Schengen. Integrarea țării noastre în blocul comunitar amintit ar exclude anumite tipuri de controale în punctele de frontieră, care ar ușura activitatea transportatorilor, a explicat fostul ministru de Externe Cristian Diaconescu. În prezent, transportatorii așteaptă ore în șir pentru a trece granița.
Joi, 8 decembrie, Consiliul JAI, format din miniștrii Afacerilor Interne ai statelor membre ale Uniunii Europene, a votat asupra candidaturii României – și nu numai – la Spațiul Schengen. România nu intră în Schengen. Olanda și Austria au votat împotrivă. Demersul are efecte negative în mai multe industrii din țara noastră.
Printre consecințele evenimentului de joi, se numără și dificultatea deplasărilor la frontiere. Dacă România ar fi intrat în Spațiul Schengen, traficul din vămi s-ar fi redus semnificativ. Chiar și costurile ar fi înregistrat o scădere cu 40 de procente, potrivit mai multor analize.
În circumstanțele de față, însă, toți șoferii care transportă marfă așteaptă la ieșirea din țară pe distanțe chiar și de cinci kilometri. Românii și-au exprimat revolta cu privire la decizia luată joi, la Bruxelles.
„De șapte ore stăm aici, ne controlează polițiștii de frontieră”/ „Nu mai am cuvinte. De fiecare dată când venim din Germania sau unde mergem tot timpul, trebuie să stăm la cozi”/ „N-avem niciun cuvânt de spus în Europa. Suntem categoria a doua” – sunt doar câteva dintre reacțiile românilor care așteaptă la graniță, exprimate într-o intervenție la Antena 3 CNN.
Fostul ministru de Externe Cristian Diaconescu a comentat situația transportatorilor. Dacă România ar fi aderat la Schengen, conducătorii de TIR-uri ar fi fost scutiți de la anumite tipuri de controale, în punctele de frontieră, a explicat politicianul, într-o intervenție televizată la Digi24.
Totodată, Cristian Diaconescu a ținut să explice că există și o situație de „colaborare”, care trebuie respectată în momentul aderării la Schengen. România nu ar putea fi primită în blocul comuniat amintit, independent de Bulgaria, a sugerat acesta.
„Dacă primeşti România fără a primi Bulgaria (în spațiul Schengen – n.r.), se intră într-o situaţie de respingere. Imaginaţi-vă că un milion de oameni care merg spre nordul Greciei, Salonic, un milion de oameni care merg spre Trieste, spre Italia, vor primi un fel de vamă neagră, cum se spune, în Bulgaria.
Un transport de marfă pe TIR-uri – cum înţeleg că s-a şi dat dispoziţie, de altfel, intern, în Bulgaria – este cântărit pe patru cântare. Dacă depăşeşte pe o osie o anumită cantitate, nefiind în Schengen Bulgaria, îi aduce transportatorului 18.000 de euro sancţiune. Asta face Bulgaria, dacă nu intră în Schengen”, a declarat fostul ministru de Externe Cristian Diaconescu.