Odată cu declanșarea crizei energetice și a exploziei de prețuri, carburantul avea să se scumpească. Acesta a fost motorul deciziilor ulterioare, luate de guvernul Ciucă de a introduce măsurile de compensare. Valoarea acestor compensări, de 0,50 bani pe litru, din păcate nu a stopat creșterile prețurilor la pompă. Măsura a fost adoptată de două ori în acest an, dar conform unor surse, Nicolae Ciucă ar decide altceva pe final de an. Conform surselor, românii ar putea rămâne fără compensarea de 50 de bani pentru carburanţi.
Imediat după invadarea Ucrainei, din 24 februarie, decizia Rusiei a generat o adevărată criză economică la nivelul întregii Europe. Fiind cel mai mare furnizor de gaze, a decis diminuarea furnizărilor, iar asta a dus, la rândul său, la explozii de prețuri. Cum era de așteptat, prețurile la carburanți, benzină și motorină, au crescut imediat. Atât în Europa, cât și pe plan local, efectele au fost imediate, generând ulterior, și crizele sociale.
Prin noianul de măsuri luate de coaliția de guvernare, se aproba și compensarea de 50 de bani a prețului benzinei și al motorinei. Majoritatea românilor, dar și specialiștii, se așteptau la cote considerabile, sau măcar la înghețarea prețurilor pentru o perioadă de timp.
Din păcate nu a fost așa, Nicolae Ciucă luând decizia de a compensa prețul cu cea mai mare valoare posibilă!. Prin OUG emisă în mai, era anunțată compensarea de 50 de bani pe litrul de combustibil. Calculul, făcut de experții din Ministerul Finanțelor, referitor la impact, nu a coincis cu cel din teren.
Așa se face că, deși aveam compensarea la carburanți, în benzinării românii au scos mai mulți bani pentru benzină și motorină. După o perioadă în care s-a dovedit că nu a avut efect, PNL și PSD reveneau asupra OUG de compensare. Populația spera la o altă decizie, mult mai bună.
Te-ai aștepta ca unii să învețe din greșeli, dar încă odată ne-am înșelat. Nicolae Ciucă prelungea prima OUG, menținând compensarea, iar rezultatul, din păcate același. Cu alte cuvinte premierul Nicolae Ciucă poate vorbi de eșecul compensării prețurilor la carburanți.
În contextul actual, mai multe state europene, inclusiv vecinii maghiari, luau măsuri urgente de înghețare a anumitor prețuri. Mare parte din decizii se refereau la prețurile alimentelor de bază și chiar a prețului la combustibil (vezi cazul Ungariei), dar nici aceste exemple nu au fost concludente pentru guvernul lui Nicolae Ciucă. S-au tot încăpățânat să demonstreze că de fapt, compensarea de 50 de bani este una bună și ca are efecte.
Deși au fost trase semnale de alarmă, specialiștii guvernamentali nu dădeau semne că ar avea intenția să modifice lucrurile. Asta, cel puțin până azi, când surse din guvern spun că românii ar putea rămâne fără compensarea de 50 de bani pentru carburanţi.
Conform acestora, preluate de Antena 3 CNN, decizia ar veni chiar de la Nicolae Ciucă, în timp ce subalternul său, ministrul de la Finanțe, Adrian Câciu, declara că se face o analiză atentă, și doar după enunțarea concluziilor se va decide sau nu păstrarea compensării. Oricum ar fi, decizia finală va fi luată și anunțată de premier după revenirea sa din vizita de lucru din Coreea.