RCA 2021. Nu de puține ori am putut vedea parcate mașini, deteriorate, pe străzile patriei. Multe dintre acestea au fost lăsate de proprietari în paragină. Ceea ce nu știu ei însă, este că de curând s-a dat o decizie europeană în privința acestor mașini. Decizia a venit din partea Curții Europene de Justiție, și nu e de joacă.
Când vine vorba de autoturisme, România începe să bată recorduri. La o populație de aproximativ 18 milioane, are 6 milioane de mașini înmatriculate. La aceste autoturisme poseorii sunt obligați să dețină polița RCA 2021, altfel riscă amenzi considerabile.
De cealaltă parte, nu de puține ori am putut vedea mașini vechi, lăsate pe trotoare, în paragină. Posesorii acestora cred că odată lăsate de izbeliște nu mai au nicio responsabilitate. Dacă ne raportăm doar la nivelul Capitalei, dacă în 2016 erau raportate 150.000 de mașini abandonate, în 2020 mai erau 20.000 de astfel de autoturisme.
Lăsate pe trotoare, autoritățile spuneau că nu vor să le ridice și, de fapt, proprietarii acestora aveau și au obligația să facă asta. Din păcate pentru proprietarii acestor autoturisme Curtea Europeană de Justiție le-a dat o lovitură prin decizia luată recent.
În urma unor litigii din Polonia, autoritățile au ajuns la Curtea Europeană de Justiție pentru a rezolva litigiul. Era vorba exact despre autoturismele abandonate și dacă este sau nu obligatoriu ca posesorii să plătească polița RCA 2021.
Decizia CJUE a fost cât se poate de clară. Dacă autoturismul, deși abandonat, nu este radiat, posesorul este obligat să plătească polița RCA 2021, altfel riscă amenzi conform rigorilor legii. Decizia dată pentru Polonia crează un precedent la nivelul celorlalte state membre UE, inclusiv România.
Astfel că, autoritățile române, plecând de la această decizie, ar putea obliga posesorii identificați ai autoturismelor abandonate, ori să plătească polița RCA, să radieze mașina, ori să plătească amendă conform legii.
”Încheierea unui contract de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto este obligatorie atunci când vehiculul în cauză este înmatriculat într-un stat membru şi nu a fost retras în mod legal din circulaţie.
Curtea statuează că obligaţia, de principiu, de a asigura un vehicul înmatriculat într-un stat membru (…) pe de o parte, pentru a asigura protecţia victimelor accidentelor rutiere, având în vedere că intervenţia organismului de despăgubire a pagubelor materiale sau a vătămărilor corporale cauzate de un vehicul neasigurat este prevăzută numai în cazurile în care încheierea asigurării este obligatorie”, potrivit aprecierilor CJUE.