Chiar dacă astăzi, 29 ianuarie 2020, PNL-ul se laudă cu o victori în Parlamentul României, legat de eliminarea pensiilor speciale, PSD-ul a mai reușit o victorie importantă la Curtea Constituțională a României.
În decembie2019, PSD a atacat la CCR legea de abrogare a OUG 51 pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea. Deputații PSD sesizau la acelmoment CCR în privința neconstituționalității proiectului de abrogare a prevederilor OUG 51/2019 pentru care Executivul își asumase răspunderea. Social-democrații arătau că prin angajarea răspunderii, Guvernul încălca textul constituțional privind autoritatea Parlamentului
Reamintim că în decembrie Guvernul și-a asumat răspunderea, în ședința plenului reunit al celor două Camere, pe abrogarea OUG 51, acceptând două amendamente din cele opt propuse de parlamentari. Astfel, au fost mărită valabilitatea licențelor de traseu cu șase luni, totodată impunându-se obligații consiliilor județene.
La nici o lună de la demersul făcut de PSD, Curtea Constituțională a României anunță decizia în privința acestui demers,admițând sesizarea PSD privind asumarea răspunderii Guvernului pe abrogarea ordonanței pentru transport.
În sesizarea CCR se arată că pentru asigurarea transportului rutier la nivel județean este necesar să se asigure posibilitatea consiliilor județene de a implementa procedurile pentru aplicarea legislației în materia achizițiilor publice /achizițiilor sectoriale.
În același context și Avocatul Poporului a sesizat CCR pe OUG 51/2019,în sesizare fiind amendată ”Eliminarea transportului rutier de persoane interjudeţean din sfera serviciilor publice denaturează trăsătura de stat social consacrată la nivel constituţional.”
Sub aspectul criticii de neconstituţionalitate extrinsecă, Avocatul Poporului a reţinut că adoptarea ordonanţei de urgenţă analizate încalcă dispoziţiile art. 61 alin. (1) din Constituţia României, conform cărora „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unică autoritate legiuitoare a ţării”, precum şi principiul separaţiei puterilor consacrat prin art. 1 alin. (4) din Constituţie, texte constituţionale care stabilesc interdicţia alterării sau contracarării voinţei exprimate prin adoptarea unei legi de către Parlament.
La sfârşitul lunii decembrie 2018, Parlamentul a adoptat Legea nr. 328/2018 pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, întărind regimul juridic al transportului public judeţean de persoane şi oferind mai multe garanţii care să satisfacă interesul public; prin aceeasi lege a fost corelat dreptul pozitiv cu dreptul Uniunii Europene. Parlamentul a urmărit ”delimitarea mai clară a serviciilor în ceea ce priveşte transportul public local şi extinderea acestui serviciu şi la nivel judeţean”. Astfel, în tot cuprinsul legii, s-a înlocuit sintagma ”transport public local” cu cea de ”transport public local şi judeţean”. Satisfacerea unui interes general reprezintă motivaţia primordială a înfiinţării şi organizării unui serviciu public, se arată în comunicat.
În opinia Avocatului Poporului, transporturile rutiere de persoane sunt şi trebuie să rămână în continuare servicii publice până când Parlamentul, ca unică autoritate legiuitoare îşi va asuma responsabilitatea unei schimbări de paradigmă în ceea ce priveşte obligaţia statului de a asigura transportul rutier judeţean de persoane, organizat ca serviciu public.