Matematica de clasa a II-a a devenit un adevărat test de inteligență nu doar pentru copii, ci și pentru mulți adulți. Cu noțiuni introduse în programa școlară de la o vârstă mai fragedă, exercițiile de logică și calcul au devenit o provocare pentru oricine.
Un exemplu concret este această problemă aparent simplă, dar care necesită atenție și gândire logică.
După revizuirea programei școlare din 2014, elevii de clasa a II-a învață concepte care anterior erau predate abia în clasa a III-a sau a IV-a. Noțiuni precum înmulțirea, împărțirea, fracțiile și chiar numerele până la 1.000 au devenit parte din materia de bază pentru această clasă.
Mai mult, în manualul „Matematică și Științele Naturii” sunt incluse și noțiuni interdisciplinare, precum elemente de biologie, nutriție și prevenirea bolilor. În această schimbare de paradigmă, matematica a devenit mai complexă, iar problema de mai jos este un exemplu perfect al noilor provocări.
Un caiet costă cât două pixuri, iar un stilou cât cinci pixuri. Cât a costat un creion dacă un elev a plătit 22 lei pentru a cumpăra trei creioane, cinci pixuri, două caiete și două stilouri? Știm că dacă ar fi cumpărat doar cele două stilouri, ar fi plătit 10 lei.
Învățătorul Vlad Poiană propune o rezolvare pas cu pas:
Ştiind că un stilou costă cât 5 pixuri, înseamnă că două stilouri costă cât zece pixuri. Aşadar 10 pixuri costă 10 lei, deci un pix va costa 10:10=1 leu. Înlocuind şi caietele cu pixuri, putem afla că pentru pixuri, caiete şi stilouri s-au plătit 5+4+10=19 lei. Rămâne 22-19=3 lei suma plătită pentru 3 creioane, urmând ca împărţirea 3:3=1 leu să fie ultimul calcul pentru a afla preţul unui creion.
Prețul unui creion este 1 leu, dar pentru a ajunge la acest răspuns, problema necesită o înțelegere clară a relațiilor dintre prețuri și o organizare logică a informațiilor.
Este un exemplu excelent de exercițiu care testează nu doar cunoștințele matematice, ci și abilitățile de analiză și logică.