Românii întorși din străinătate își înscriu micuții în școlile din România, însă copiii se adaptează cu greu la noile condiții. Unul dintre motive este faptul că nu cunosc foarte bine limba română. Unii elevi intră în depresie pentru că nu pot ține pasul cu colegii de clasă, în timp ce în alte țări erau în primii la învățătură.
Gabriela Mihai, directoarea Școlii Gimnaziale Nr.1 din Suceava, a declarat pentru „Adevărul” că părinții își înscriu copiii în sistemul educațional românesc, însă aceștia se confruntă cu diferite probleme și nu se pot integra, precum înțelegerea limbii române.
Nu pentru toți, însă pentru marea majoritate limba română este o limbă străină și nu reușesc să țină pasul cu ceilalți colegi. Acest lucru îi pot afecta din punct de vedere emoțional. Directoarea școlii spune că, în anii anteriori, trei elevi au ajuns în pragul depresiei în unitatea pe care o administrează. Sistemul este diferit, limba este diferită, iar lor le este greu să se adapteze.
„Nivelul nu este acelaşi la toţi. Sunt familii în care limba română s-a vorbit mai mult şi au fost părinţi care le-au pus la dispoziţie cărţi de lectură, manuale chiar în timpul şcolarităţii lor în ţările europene. Sunt însă şi situaţii în care s-a vorbit limba română strict în bucătăria familiei, şi nu o limbă literară. Sunt copii care percep limba română ca pe o limbă străină. Nu o simt ca pe limba lor maternă. Îi afectează emoţional şi asta este partea cea mai dramatică, dar îi afectează şi la nivel cognitiv pentru că nu pot face achiziţii în ritmul celorlalţi copii. Limba română are cuvinte, expresii cu mai multe înţelesuri”, a declarat Gabriela Mihai.
Grigore Bocanci, șeful Inspectoratului Școlar Suceava, a declarat că la începutul acestui an școlar, în unitățile de învățământ din județ s-au înscris peste 200 de copii care și-au început studiile în afara țării.
Acesta a precizat că are un program pentru integrarea acestor elevi, iar părinții îi pot înscrie pe cei mici la școală ca și audienți. Făcând acest lucru, participă la ore fără a fi evaluați, astfel având posibilitatea să învețe și limba literară.
Unii profesori sunt de părere că singura soluție ar fi ca unitățile de învățământ care au elevi din afara țării să primească o normă în plus de la Ministerul Educației. În acest fel, cadrele didactice vor fi plătite în plus pentru a sta după orele de curs să lucreze cu acești copii.