Prima mașină produsă în România nu a fost Dacia. Rușii au confiscat fabrica auto, iar românii l-au condamnat la moarte pe proprietar

de: Năstase Mirabela
31 10. 2020

Știați că Malaxa 1C a fost primul vehicul românesc fabricat în Reșița, în anul 1945, imediat după sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial? Astfel, la această mașină au lucrat și tehnicieni de la IAR Brașov, care era prima fabrică de avioane din România.

Prima mașină produsă în România nu a fost Dacia

De altfel, presa postbelică a relatat despre Malaxa 1C, care a fost botezată după numele inginerului Nicolae Malaxa, un reputat întreprinzător al perioadei de după cel de-al Doilea Război Mondial.

„Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A. S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era ‘totul în spate’, motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km”, a notat presa timpului, citată de auto-bild.ro.

Astfel, între anii 1945 şi 1947 au fost produse circa 200 de maşini Malaxa. Însă din cauza condiţiilor economice destul de grele existente pe întregul continent, dar şi în România, nu s-a putut trece la producţia de serie. De asemenea, după sosirea la putere a sovieticilor, producţia a fost oprită şi linia de asamblare a fost mutată în Rusia, la Podgorye.

Cine a fost Nicoale Malaxa

Nicoale Malaxa a fot unul dintre cei mai controversați oameni de afaceri din perioada interbelică. Acesta a construit un imperiu. El s-a născut în 1884 la Huși, tatăl lui era un om bogat. După ce a făcut liceul la Iași, acesta a plecat în Germania unde a luat cursuri de Inginerie la Universitatea Politehnică. După ce s-a reîntors în țară, s-a apucat de afaceri, iar una dintre primele a fost fabrica de ulei vegetal, Mândra Bârlad, deschisă în 1912. El asigura calificarea ucenicilor săi, dar și asitența medicală. Tot la Bârlad el a construit și un atelier de prelucrări mecanice prin așchiere, o turnătorie și un atelier de reparații auto. Au urmat apoi alte fabrici. În 1927, uzinele Malaxa fabricau prima locomotivă cu abur fabricată în România. În mai 1941, lui Malaxa i-au fost confiscate uzinele, fiind acuzat de colaboraționism cu legionarii. El a construit apoi primul automobil românesc. În anul 1948 naționalizarea i-a confiscat toată averea, iar omul de afaceri a emigrat în SUA. Regimul comunist l-a condamnat la moarte pentru crime de război în contumacie. Nici în SUA el nu avut un statut foarte bun. A fost cât pe ce să fie expulzat după ce CIA îi descoperă trecutul politic tenebros, inclusiv donațiile financiare către Garda de Fier. A murit în 1965 la New Jersey.