Țara care trăiește în viitor: vrea să construiască o autostradă sub apă
Guvernul Norvegiei vrea ca până în 2020 să finalizeze un proiect ambițios de infrastructură. Este vorba prima autostradă subacvatică din lume care va avea o lungime de peste o mie de kilometri. Valoarea proiectului se ridică la 40 de miliarde de dolari.
Norvegienii vor să construiască tuneluri subacvatice pentru a face legătura între mai multe orașe de pe coastă. Asta din cauză că distanța este foarte mare între maluri și apă, nu se pot construi poduri. Însă, norvegienii au găsit soluția, autostrazi subacvatice în interiorul unor tuburi imense scufundate în apă.
De-a lungul coastei scandinave de vest se află peste o mie de golfuri marine înguste și de asemnea o treime dintre cei 5,3 milioane de locuitori ai Norvegiei care populează regiunea. De aceea, în prezent, o călătorie de la orașul sudic Kristiansand până la Trondheim în nord înseamnă peste o mie de kilometri, o distanță care este străbătută în 21 de ore. De asemenea, drumul nu poate fi realizat fără cele șapte traversări cu feribotul.
Planul Norvegiei de a construi prima subacvatică din lume include construirea de poduri, dar și de cel mai adânc și lung tunel din lume. Tunelul va fi construit prin fundaţia de stâncă, în subsolul marin, la o adâncime de 392 metri. Acesta va avea o lungime de 27 kilometri.
Proiectul ambițios de infrastructură implică și dezvoltarea unor tuneluri plutitoare, construite la o adâncime de 30 de metri sub apă. Dacă planul se va dovedi a fi un succes, Norvegia ar putea câștiga cursa globală împotriva unor state, precum China, Coreea de Sud și Italia care dezvoltă proiecte similare.
Administraţia de Drumuri Publice din Norvegia (NPRA), corpul guvernamental responsabil cu acest proiect, speră finalizeze construcţia până în 2020. În schimb, România a construit prima autostradă urbană, cu o lungime de 6,5 kilometri, în trei ani de la momentul atribuirii contractului și după cinci ani de amânări.