Cu o mentalitate germană, nu doar axată pe performanță, ci mai ales bazată pe oameni, modestă, dar în același timp determinată, Marco Hoessl, CEO al Kaufland România și Republica Moldova, este văzut ca liderul unei echipe puternice de peste 15.000 de angajați. Povestea lui Marco Hoessl începe cu 15 ani în urmă, când se angaja ca om la curățenie într-unul din magazinele Lidl. Astăzi a ajuns să conducă operațiunile fratelui mai mic al gigantului Lidl, Kaufland, în România.
În timpul mandatului lui Marco Hoessl, Kaufland România a ajuns numărul unu pe piața locală de retail. Kaufland a devenit principalul lanț de hipermarketuri, depășind pragul de 2 miliarde de euro, fiind una dintre cele trei companii care au atins acest stadiu de dezvoltare în România.
Marco Hoessl spune că are o viziune care promovează sustenabilitatea ca parte integrantă a modelului de afaceri. Această abordare a adus întregii echipe titlul de „cea mai sustenabilă companie din România”, conform CSR Index, trei ani la rând.
Și-a început cariera în diferite poziții în sectorul comerțului cu amănuntul, în urmă cu peste 15 ani. Pe atunci se angaja ca om de curățenie într-un magazin Lidl din Germania. Venea din mediul medical fără o pregătire în vânzările retail, cu amănuntul, dar a zis că este momentul să încerce.
„Aşa că am văzut într-o zi, într-un ziar, un anunţ de angajare la Lidl. Mi-am actualizat CV-ul şi l-am depus. Spre surpriza mea, m-au angajat. Aşa că primul lucru pe care l-am făcut în retail a fost să dau cu mopul. Şi nu îmi e ruşine să spun asta. Lucram câte 15 ore pe zi, şase zile pe săptămână.
Aşa am învăţat cum funcţionează industria de retail şi ce sunt standardele de calitate. Faptul că am început de jos este un atu extrem de important inclusiv azi. Mă ajută să rezonez cu fiecare coleg. Ştiu pe pielea mea cât de grea este munca unui lucrător comercial şi asta mă motivează să încerc să le uşurez fiecare zi la serviciu.”, povestește Marco Hoessl.
A reușit, în timp, să dovedească capacități manageriale de primă mână, avansând în cadrul companiei, cu misiuni atât la nivel național, cât și internațional. În 2014 intră în echipa managerială a Kaufland, în departamentul de vânzări internaționale, iar la câteva luni după este numit CEO Kaufland România. Vorbește limba română și simte că România este a doua lui casă.
„Când se întâmplă greșeli, mă uit mai întâi în oglindă. Dar când avem succes, mă uit pe fereastră și știu că a fost meritul echipei mele. E poate cel mai dinamic domeniu de pe piaţă. Îl privesc ca pe o combinaţie de maraton cu alergare de viteză.
Trebuie să fii bine antrenat ca să ţii toată cursa şi să ajungi primul la finish. Dar beneficiile sunt pe măsură. Lucrezi cu oameni pentru oameni şi fiecare zi este diferită. Practic este greu să te plictiseşti.”, spune Marco Hoessl.
Anul 2020 a fost o lecție pentru majoritatea retailerilor, inclusiv pentru Kaufland și Marco Hoessl, care declară că „Pandemia ne-a învățat pe toți câteva lecții. Pentru noi, a fost în primul rând un test de stres. Suntem suficient de pregătiți să ne adaptăm peste noapte și apoi să o luăm de la capăt în fiecare zi nouă? A fost foarte important.”
„În calitate de CEO al Kaufland România și Moldova, îmi definesc misiunea ca fiind dezvoltarea unei culturi care să susțină o echipă puternică de peste 15.000 de angajați, astfel încât aceștia să poată oferi servicii excepționale clienților noștri, alături de produse la cel mai bun raport calitate-preț. Întotdeauna urmăresc eficiența și rezultatele, astfel Kaufland România a devenit lider pe piața locală de retail.”