05 dec. 2023 | 12:21

Povestea camioanelor româneşti care ne-au pus pe harta lumii. „Carpaţi” şi ” Bucegi” au făcut furori în anii comunismului

News
Povestea camioanelor româneşti care ne-au pus pe harta lumii.
Camioane Bucegi și Carpati

Brașovul rămâne un centru al industriei auto din România și continuă să își scrie povestea de succes în lumea producției de camioane, făcându-se remarcat la nivel internațional, datorită adaptabilității la tehnologii de vârf și la prețurile competitive. Camioanele românești realizate la uzinele din Brașov au traversat istoria, cucerind piețele din întreaga lume, inclusiv cele de peste Ocean.

Apariția camioanelor românești, moment istoric pentru țara noastră

Cu o istorie bogată începând din anii ’30, camioanele românești produse la uzinele din Brașov rămân un simbol al inovației și rezistenței tehnologice. Adaptându-se mereu la schimbările vremurilor, aceste vehicule au reușit să cucerească nu doar piețele interne, ci și pe cele internaționale.

În 1936, Romloc – Fabrica de Locomotive și Vagoane, a fuzionat cu Uzina Astra, marcând un moment crucial în istoria industriei românești de vehicule comerciale. Această fuziune a dus la nașterea Societății Astra-Fabrica Română de Vagoane, Motoare, Armament şi Muniţiuni în 1940.

Transformările nu s-au oprit aici, iar odată cu schimbarea regimului politic, fabrica și-a schimbat numele în Steagul Roșu. În 1954, uzina a primit îmbunătățiri semnificative, culminând cu lansarea primului camion românesc, SR-101.

În spiritul tradiției de inovație și adaptare, camionul românesc SR-101, lansat cu succes în primii ani ai producției, își găsește rădăcinile într-o inspirație sovietică. Într-un prim an de producție, fabrica de la poalele Tâmpei a reușit să creeze 700 de unități ale acestui vehicul, considerat punct de referință pentru acea perioadă.

Camionul SR-101, cu o sarcină utilă de 4 tone și echipat cu un motor pe benzină, a devenit un simbol al capacității industriale românești. Cu o viteză maximă de 75 km/h și un consum mediu de combustibil de aproximativ 29 l/100 km, alimentat dintr-un rezervor generos de 150 de litri, acesta a fost o prezență comună pe șoselele vremii.

Evoluția continuă a fabricii a adus și alte modele derivate, cum ar fi SR-104, cu transmisie 4×4, și SR-109, configurat ca basculantă, demonstrând adaptabilitatea și diversificarea producției.

CITEȘTE ȘI: Povestea românului care a dus prima Dacia Sport la New York. George este colecționar de mașini și mai are două în SUA

”Bucegi” și ”Carpați”, două camioane care au dus cu mândrie numele României peste hotare

Uzina de la poalele Tâmpei a continuat să scrie istorie în industria auto românească, lansând în 1960 cel de-al doilea produs din seria de camioane – modelul SR-131, cunoscut sub numele de „Carpați”.

Cu o sarcină utilă de 3 tone, acesta a devenit o prezență iconică pe șoselele României, marcând o colaborare fructuoasă cu francezii de la Chausson Plant pentru proiectarea cabinei. În aceeași perioadă, paralel cu SR-131, uzina a introdus pe piață și modelul SR-132 „Carpați” 4×4, cu o sarcină utilă de 2,5 tone, amplificând diversitatea gamei de camioane.

Anul 1964 a adus în prim-plan modelul SR-113 sau „Buceagul”, un camion menit să ofere o sarcină utilă de 5 tone, completând gama de vehicule comerciale produse în Brașov. „Buceagul” nu a venit să înlocuiască „Carpații”, ci să ofere o soluție robustă pentru cerințele de transport mai grele.

De-a lungul celor 9 ani de producție, SR-101 a rămas un pilon în flota auto națională, reprezentând aproape jumătate din totalul autocamioanelor furnizate de uzină până în 1969.

Rezistența și ușurința în folosirea acestuia au făcut din SR-101 un model preferat atât în sectorul privat, cât și în cel public, servind drept punct de plecare, inclusiv pentru realizarea altor tipuri de vehicule precum autobasculante, autocisterne și autobuze TV.

Cu toate acestea, schimbarea tipului de autocamion a devenit inevitabilă, iar trecerea la modele mai avansate tehnic a marcat o nouă eră în evoluția industriei auto românești.

CITEȘTE ȘI: Vestea momentului pentru românii cu mașini mai vechi de 8 ani: anunțul venit de la Guvern, e oficial

Parteneri
Care este numele real al lui Culiță Sterp. Ce apare în buletinul lui, de fapt
Redactia.ro
Clădirea emblematică din București, demolată. Palatul impunător a fost construit în mai puțin de un an
Click.ro
Decizie fără precedent a BEC. Un candidat la președinție trebuie să șteargă toate materialele de promovare online
Digi24
Imagini cu Mihaela Prigoană! Văduva afaceristului este cu mult mai tânără decât el FOTO
Vocea.biz
Femeia care le știa toate secretele rupe tăcerea! Ce a povestit Flora Năstase despre intimitatea relației dintre Adriana Bahmuțeanu și Silviu Prigoană. 'Silviu mă suna'
Unica.ro
Calendarul pensiilor în luna decembrie. Când vin banii. Schimbare anunțată de Ministerul Muncii
EVZ.ro
Adriana Bahmuțeanu, primele declarații după ce băieții ei au fost luați de Protecția Copilului. Fosta soție a lui Silviu Prigoană nu și-a văzut nici acum fiii
Spynews
Se schimbă permisele auto. Decizia luată la Guvern pentru șoferii români
Capital.ro
Victorie pentru Adriana Bahmuțeanu! Copiii ei au fost scoși din casa tatălui decedat. Ce se întâmplă acum cu Eduard și cu Maximus
Avantaje
Putin se RĂZBUNĂ! RACHETA rușilor care a SPERIAT țările NATO
Mediaflux
Breaking news! Alina Petre a obținut un ordin de protecție pentru 5 zile împotriva celui de care s-a despărțit, dar care îi este încă soț. Vedeta se teme pentru viața ei
Spynews.ro
Două alimente consumate zilnic de români s-au dovedit a fi cancerigene
Realitatea.net
Cod roșu de viscol în mai multe județe ale țării! În ce zone sunt așteptate ninsori și vânt puternic. Ce au anunțat meteorologii
Antena 1
Cine a inventat CNP-ul și CE ASCUNDE ultima CIFRA a CNP-ului? Dacă ai 3 sau 8 însemană că...
Shtiu.ro