Pictura imensă din România care a fost ascunsă de comuniști, din cauza faptului că reprezenta un subiect religios. A fost realizată în secolul XIX de către unul dintre cei mai renumiți artiști ai perioadei. Acoperită cu un perete fals din scânduri, lucrarea a reajuns în atenția publicului în urmă cu doar șase ani. FOTO
Mulți critici de artă spun despre pictura de 52 de metri pătrați că este „Comoara Palatului Cultural din Arad”. Se află în Pinacoteca Complexului Muzeal Arad și, de când este din nou accesibilă publicului, a fost admirată de mii de oameni. Puțini îi cunosc însă istoria tulburătoare.
„Înmormântarea lui Christos” este o pictură realizată de Feszty Árpád, în perioada anilor 1898 – 1900. A fost unul dintre cei mai prestigioși pictori ai artei maghiare din secolul XIX. S-a născut în anul 1856, la Ogyalla, în Slovacia de astăzi, și s-a stins din viață în 1914 în Lovran, astăzi Croaţia. Istoricii spun că artistul avea preocupări în domeniul iconografiei biblice.
„Numele lui Feszty Árpád este pus în relaţie, de cele mai multe ori, cu ciclorama „Descălecarea maghiarilor” din parcul memorial de la Ópusztaszer (Ungaria). Istoria artei îi reţine însă şi preocupările din domeniul iconografiei biblice. Acestei tematici îi este subsumată impresionanta lucrare „Înmormântarea lui Christos”.
Pictorul a selectat din Noul Testament momente cu încărcătură emoţională, pe care le-a distribuit în trei scene: coborârea de pe cruce şi plângerea – laitmotive în arta creştină, legate între ele prin procesiunea funerară – secvenţă mai puţin identificată în istoria picturii, ea fiind mai degrabă subînţeleasă.
Feszty a imaginat un cortegiu care ar fi însoţit trupul lui Christos spre mormânt, accentuând, o dată în plus, dramatismul evenimentelor”, a explicat istoricul de artă Adriana Pantazi, într-o intervenție pentru Agenția Națională de Presă.
Pictura este un triptic. Ansamblu compus din trei panouri pictate prezintă mai multe personaje, printre care a fost identificat de către specialiști și chipul artistului. Pictorul s-a autoportretizat în călăul care îl dă jos pe Christos de pe cruce.
„Înmormântarea lui Christos” a aparținut statului maghiar. A fost admirată în galeriile de artă din marile orașe europene. Prima oară, a fost expusă în 1901, la Academia de Arte Frumoase din Florenţa. În toamna aceluiași an, a ajuns la Berlin și la Dresda. Începând din 1902, a putut fi admirată în Budapesta.
Unsprezece ani mai târziu, Muzeul de Arte Frumoase din Budapesta avea să o ofere în custodie Palatului Cultural din Arad, împreună cu alte 78 de picturi semnate de artişti din regiune. Lucrarea de artă a fost accesibilă publicului până în momentul intervenției comuniștilor.
În anul 1977, când galeria de artă de la Palatul Cultural din Arad a fost renovată după conceptul „Dezvoltarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate”, mai multe exponate au fost ascunse. „Înmormântarea lui Christos” a fost una dintre ele, motivul fiind reprezentat de faptul că lucrarea de artă evidenția o scenă religioasă. A fost acoperită cu un perete fals din scânduri și păstrată într-un depozit.
În anul 2004, a avut loc prima încercare de readucere în atenția publicului a lucrării, după efectuarea unei expertize din punct de vedere al conservării şi, eventual, a restaurării sale. Nu a fost găsit suficient spațiu pentru ea, însă, astfel încât planul a fost anulat.
Doisprezece ani mai târziu, când autoritățile din Arad au vrut să câștige titlul de Capitala Europeană a Culturii, Asociaţia Kölcsey a propus readucerea în expunere a tripticului pictat de Feszty Árpád. Astfel, pe 1 martie 2017, pânza rulată pe tambur a fost despachetată.
Te-ar putea interesa și: Tablou aparținând lui Ceausescu în valoare de 50 de milioane de euro, descoperit din întâmplare. Mesajul misterios pe care îl are scris pe spate
În prezent, pictura „Înmormântarea lui Christos” se află într-o expoziție permanentă chiar în locul în care a putut fi văzută ultima dată de public la Arad, la Palatul Cultural.
Sursă foto: Zoli Fodor Doba/ Facebook