23 feb. 2023 | 14:59

Păianjenii au evoluat într-un mod care te va șoca. Ultima descoperire despre aceste arahnide îți va face pielea de găină

Diverse
Păianjenii au evoluat într-un mod care te va șoca. Ce au descoperit oamenii de știință în peșterile din Israel.

În ultimii ani de zile, păianjenii au evoluat într-un mod care te va șoca. Sunt peste tot! Te-ai întrebat vreodată cum pot să supraviețuiască în aproape orice mediu? Ultima descoperire a cercetătorilor pune în lumină abilitățile arahnidelor și adaptările pe care le pot face pentru a se ajuta să prospere într-un habitat.

Păianjenii au evoluat într-un mod care te va șoca

Evoluția, prin definiție, înseamnă un proces care se poate întinde pe durata multor ani de zile. Este întotdeauna interesant pentru oameni să descopere modul în care o specie se poate schimba pentru a se adapta unui nou mediu de trai. Așa se întâmplă și în cazul păianjenilor, care i-au surprins pe oamenii de știință.

Nu este o noutate că păianjenii își pot adapta comportamentele pentru a reuși să se adapteze la un anumit trai. Unele insecte apelează chiar la camuflaj sau schimbă modul în care își folosesc corpul pentru a reuși să „vâneze” prada. Alte arahnide pot chiar să imite furnici, în diverse scopuri. Ce s-a descoperit acum întrece așteptările.

Potrivit cercetărilor publicate în revista „Molecular Phylogenetics and Evolution”, există câteva specii de păianjeni, identificate în peșterile din Israel, care se află în diferite stadii de orbire. Iar asta nu din cauza faptului că ar suferi de o anumită afecțiune. Păianjenii nu au avut nevoie de vedere în peșteri, astfel încât și-au canalizat energia în alte direcții.

Cinci dintre speciile de păianjeni descoperite în peșterile din Israel sunt semi-oarbe, iar două complet oarbe. Insectele aveau ochi și aveau și vedere, nu sufereau de vreo afecțiune. Pentru că trăiesc într-un mediu întunecos însă, s-au adaptat la acesta. Practic, toată energia au folosit-o pentru a construi pânze, în loc să o folosească pentru a vedea.

De ce renunță la vedere, chiar dacă au ochi

Păianjenii au evoluat în așa fel încât sunt capabili să își piardă vederea în timp, dacă își doresc acest lucru, spun cercetătorii. Speciile tinere de păianjeni din peșterile din Israel suferă de orbire în mod genetic, pentru că insectele nu se împerechează decât cu cele din mediul în care trăiesc.

În afara peșterilor, păianjenii nu erau orbi, ci dispuneau de vedere completă. Niciuna dintre speciile din interiorul peșterilor nu s-a împerecheat cu cele din afara spațiului cu pricina. Păianjenii nu vor să își irosească resursele metabolice în procesul vederii, dacă nu au nevoie de ea, spun oamenii de știință.

Asta nu înseamnă că păianjenii orbi nu se descurcă foarte bine în peșteri. Cercetătorii susțin că insectele au alta avantaje evolutive privind mediul lor, care îi ajută să captureze hrana și să evite, de asemenea, prădătorii.

Citește și: Cum își țese pânza un păianjen care consumă cafea sau marijuana. Experimentul care i-a uimit pe specialiști

Un motiv interesant pentru care speciile de păianjeni din interiorul peșterilor sunt diferite de cele din afara lor ar putea să aibă legătură cu schimbările climatice, spun oamenii de știință. Insectele care locuiesc în peșteri ar fi singurele specii dintr-o linie strămoșească, dată dispărută în urma unui eveniment din epoca pliocenă, de acum aproximativ 5 milioane de ani.

Parteneri