Orașul care sfidează Bucureștiul la capitolul mijloace de transport publice

de: Diana Radu
06 12. 2018

A devenit în ultimul timp cel mai atractiv oraș din România din punct de vedere turistic, situându-se și în fruntea listei orașelor care au atras cele mai multe fonduri europene. Astfel, Clujul a investit zeci de milioane în autobuze electrice şi diesel. Și asta nu e tot, vezi ce planuri mai are Clujul.

Primăria Cluj-Napoca şi Compania de Transport Public (CTP) au achiziţionat un număr de 45 de autobuze electrice şi 75 de autobuze diesel, marca Mercedes. Și asta nu e tot, vezi ce planuri mai are Clujul.

În 2019, vor fi investite zeci de milioane de euro în alte autobuze electrice, tramvaie şi troleibuze. Banii vin din fonduri europene. Autobuzele au costat 21.348.600 de lei, adică 1.423.000 lei bucata, şi au 144 de locuri, din care 39 pe scaune. Autobuzele sunt de tip diesel Euro 6 şi consumă 42 de litri de combustibil la suta de kilometri.

Ce utilități au noile autobuze

Ca şi caracteristici tehnice au, printre altele, computer de bord, sistem informatic de gestiune şi diagnosticare electronică prin reţea CAN, internet gratuit WI-FI pentru călători şi anunţarea vocală a numarului de traseu şi a direcţiei de deplasare, în exteriorul autobuzului, în dreptul primei uşi, pentru informarea persoanelor cu deficienţe de vedere.

Tot la capitolul dotări tehnice, autobuzele sunt dotate cu sistem de încălzire în sezonul rece și cu sistem de aer condiţionat pentru sezonul cald, sistem de supraveghere video interioară şi exterioară, sisteme de informare vizuală şi audio a călătorilor atăt interior cât şi exterior, sistem de numărare a călătorilor transportaţi şi sistem de ticketing.

De asemnea, au podea complet coborâtă, rampă pentru fotoliile rulante ale persoanelor cu dizabilităţi, loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante şi landourile pentru copii, înclinarea pe o parte a autobuzului în staţii, sistem de frânare dotat cu ABS EBS, ESR, precum şi sistem de urmărire a autobuzului prin GPS.

Câte autobuze a mai cumpărat Clujul

În luna noiembrie, Compania de Transport Public Cluj a încă 60 de autobuze Mercedes Conecto, de această dată „normale”, adică de 12 metri. Primele 30 au ajuns deja la Cluj şi au fost introduse în circulaţie, iar următoarele 30 vor sosi în decembrie şi vor fi înmatriculate până la finele anului.

Contractul pentru cele 60 de autobuze Mercedes Conecto de 12 metri este de 62.819.640 lei+TVA / preţul unui autobuz a fost de 1.046.994 lei/ buc+TVA

Conform contractului, perioada de garanţie pentru fiecare autobuz e de cinci ani sau 350.000 kilometri. În plus, toate consumabilele necerare la revizii în perioada de garanţie, vor fi asigurate de către furnizor (Mercedes) pe cheltuiala acestuia.   Autobuzele au o capacitate de transport de 104 călători( 26 de locuri pe scaune şi 78 în picioare), puterea motorului diesel este de 220 kW (299 CP ), cu norma de poluare EURO 6.

Clujul – orașul din România cu autobuze electrice

În luna mai, Compania de Transport Public din Cluj a introdus în circulaţie un prim lot de 11 autobuze electrice, marcând o premieră în România. Preţul unui astfel de vehicul este de 600.000 de euro, cu TVA inclus. Primele 11 autobuze electrice au fost cumpărate printr-un program de finanţare din partea Guvernului Elveţiei, iar următoarele 34 de astfel de vehicule au fost achiziţionate cu fonduri europene şi urmează să ajungă la Cluj în două etape.

Autobuzele sunt marca Solaris Urbino 12 electric au 12 metri lungime, o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 120 şi 170 de kilometri. Acestea sunt dotate cu wi-fi, camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi.

În plus, primăria Cluj-Napoca a anunţat că va achiziţiona, tot pe fonduri de la Bruxelles, alte 25 de autobuze electrice, dar articulate. Licitaţia va fi lansată în 2019, iar specialiştii CTP au estimat costurile la 115 milioane lei.

Vehiculele vor reprezenta o premieră pentru România şi dispun de o tehnologie de ultimă oră. Acest lucru se reflectă şi în preţul lor, un singur autobuz urmează să coste un milion de euro.

Spre deosebire de celelalte autobuze electrice, aceste vehicule vor dispune de o tehnologie care le permite să-şi încarce bateriile chiar în timp ce se deplasează, captând curentul electric din liniile de troleibuz. Noile mijloace de transport public vor avea la bord baterii de înmagazinare a energiei electrice care le vor permite o autonomie de 30 de kilometri pentru a acoperi distanţele fără linie de contact.

Planurile Clujului pentru 2019

În 2019, Clujul mai cumpără 50 de troleibuze şi 24 de tramvaie, toate prin fonduri europene. Troleibuzele vor fi livrate de Solaris, în timp ce tramvaiele vor fi de fabricaţie românească, Astra Imperio.

Astfel, compania Astra din Arad va livra la Cluj 22 de tramvaie „Imperio“, produse sub licenţă Siemens, într-un contract în valoare de 170 de milioane de lei, fără TVA .  Troleibuzele vor fi marca Solaris Trollino 18, iar contractul este de 123 de milioane de lei, iar un troleibuz costă 2.466.000 de lei, fără TVA.