Întreaga Europă trece printr-o criză economică generalizată, iar efectele sale se regăsesc în prețurile de vânzre cu amănuntul la mai toate produsele. Astfel că, retailerul Carrefour dă o lecţie importantă, cel puțin pe piețele din Franța, și a venit cu o surpriză de proporții pentu clienții săi. Citește mai departe și află care este produsul pe care retailerul nu îl va mai avea în rafturi, ca urmare a scumpirii excesive.
Dacă anul 2023 a fost un an al scumpirilor masive, conform celor mai recente rapoarte în piața de retail, cererea de retail în 2024 va rămâne aproape de minimele din 2023, deși nu se așteaptă la „presiuni suplimentare asupra profiturilor retailerilor”, arată Fitch Ratings.
Conform datelor furnizate de compania citată, se așteaptă ca retailerii să rămână competitivi, dar „raționali în ceea ce privește prețurile în 2024, motivați de dorința de a păstra consumatorii care caută valoare”.
Fitch Ratings anticipează o combinație de oferte de mărci private în continuă extindere, alături de presiunea exercitată de producătorii de marcă asupra promoțiilor, pentru a contribui la menținerea unui grad de accesibilitate pentru consumatori.
În ceea ce privesc marjele de profit ale retailerilor, Fitch Ratings spune că acestea vor fi susținute de eficientizarea costurilor operaționale, de costurile mai mici cu energia și de investițiile în automatizare sporită, în special în contextul creșterii costurilor cu forța de muncă.
O altă analiză arată că în întreaga Europă există puține semne de redresare a consumului, pe care guvernele se bazau pentru a compensa cererea mai slabă de exporturi din partea unei economii germane care se clatină și pentru a scoate regiunea din recesiunea provocată de inflație de anul trecut.
Piața franceză, ca toate celelalte piețe, a cunoscut o creștere a prețurilor la mai toate produsele, iar marii retaileri, precum este și Carrefour, încearcă să stopeze aceste escaladări, dar cu șanse mici de a putea redresa în vre-un fel lucrurile.
Astfel că, spre surprinderea majorității cliențior săi, zilele trecute Carrefour a dat o lecţie importantă producătorilor, în Franţa, printr-un mesaj postat pe rafturile magazinelor sale, în dreptul unui produs despre care spune că „S-a scumpit inacceptabil de mult„.
Concret, este vorba de produsele sub maca Coca-Cola pe care până de curând gigantul francez le avea în rafturi, și care au ajuns să aibă prețuri extrem de ridicate. De altfel, consumatorii și comercianții cu amănuntul sunt mult mai puțin toleranți față de creșterile mari de prețuri, dar ceea ce a făcut gigantul Coca-Cola cu noile prețuri a dus la pierderea unuia dintre cei mai mari zece comercianți cu amănuntul din lume ca și client.
În iunie 2019, o duzină de ouă costă 1,08 euro. În august 2023, a fost de 1,83 euro. În februarie 2024, era 2,70 euro. Perioada de dinaintea Paștelui în care ne aflăm acum este a doua cea mai importantă perioadă pentru vânzările de ouă.
Aceasta ridică problema modului în care comercianții cu amănuntul ar trebui să elaboreze strategii privind prețurile și arată clar că consecințele sunt uriașe.
Pe măsură ce inflația scade, există riscul ca majorarea prețurilor să provoace pierderi de afaceri. Dar prețurile pot fi, de asemenea, o oportunitate pentru mărci și comercianți cu amănuntul, sunt de părere analiștii din piață.