Guvernul a aprobat un proiect de lege pentru modificarea condițiilor de eliberare a pașaportului simplu temporar, în conformitate cu standardele europene. Acesta va fi emis în situații excepționale, când este necesară călătoria urgentă în străinătate sau reglementarea situației cetățenilor români fără documente de călătorie valabile. Care sunt noile condiții pentru eliberarea pașaportului simplu temporar?
Guvernul a modificat condițiile de eliberare a pașaportului simplu temporar, care va fi de acum emis în situații excepționale.
De asemenea, se reglementează preluarea datelor biometrice o singură dată și posibilitatea de a le utiliza pentru eliberarea pașaportului simplu electronic.
Guvernul a adoptat proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii nr.248/2005 privind regimul liberei circulației a cetățenilor români în străinătate.
Conform acestui act, sunt revizuite condițiile în care pașaportul simplu temporar poate fi eliberat, aliniat la tendințele europene.
Pașaportul simplu temporar va fi emis doar în situații speciale care presupun o urgență pentru care persoana trebuie să meargă în străinătate sau să își continue călătoria ori să reglementeze șederea sau situația juridică a cetățenilor români aflați în străinătate cărora le-au expirat documentele de călătorie.
De asemenea, proiectul de lege reglementează că datele biometrice și ale cetățenilor români pot fi preluate o singură dată de personalul consular, dar utilizate pentru eliberarea pașaportului simplu electronic sau a altor documente, conform solicitărilor cetățenilor români.
Deoarece au existat cazuri în care hotărârile instanțelor de judecată privind suplinirea acordului unuia dintre părinți pentru eliberarea pașaportului minorului au fost neclare, fapt ce a dus la interpretări cu privire la obiectul suplinirii – fie eliberarea unui singur document de călătorie, fie eliberarea mai multor pașapoarte până la dobândirea de către minor a capacității de exercițiu -, acest proiect de lege reglementează că eliberarea succesivă a mai multor pașapoarte electronice pentru minori să fie permisă numai în cazul în care hotărârea judecătorească sau ordonanța președințială a stabilit clar acest aspect.
În plus, sunt revizuite situațiile excepționale în care cetățenii români pot deține simultan un pașaport simplu electronic și unul temporar, sau două pașapoarte electronice, și sunt clarificate responsabilitățile acestora.
Actul mai prevede că pașapoartele eliberate anterior persoanelor care au pierdut cetățenia română vor fi anulate automat în sistemul informatic, dacă acestea nu respectă obligația legală de a preda documentele de călătorie în termen de 5 zile de la pierderea cetățeniei. De asemenea, este specificat că Direcția Generală de Pașapoarte este instituția responsabilă cu evidența cetățenilor români cu domiciliul în străinătate.
În cazul persoanelor majore cu domiciliul în România, actele necesare pentru eliberarea pașaportului simplu temporar sunt următoarele: