Piața Obor este una dintre cele mai mari piețe din Capitală, fiind vizitată zilnic de sute de persoane. Pe lângă varietatea de legume și fructe, această piață îmbie clienții cu fel și fel de alimente necesare în gospodării, dar și cu prețuri imbatabile. Din păcate, există și dezavantaje majore pentru sănătate, dacă luăm în calcul descoperirile făcute de inspectorii ANPC înaintea Paștelui.
Operatorii economici din Piața Obor au avut, ieri, parte de o vizită inopinantă a echipelor de control ale Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea (CRPCR) Bucureşti-Ilfov, coordonate de vicepreşedintele Autorităţii naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Mihai Culeafă.
În cadrul unei ample acţiuni de control privind modul în care este respectată legislaţia în domeniu, inspectorii ANPC au descoperit nereguli de netolerat pentru siguranța consumatorilor, cele mai multe fiind legate de lipsa condițiilor de igienă.
Astfel, vicepreședintele ANPC a notat o parte dintre neregulile de neiertat prin care cei 50 de comercianți au pus în pericol sănătatea a mii de români, chiar înainte de sărbători.
„Îmi pare rău să constat că, în cea mai veche şi cea mai mare piaţă din Bucureşti, cea în care mergeam cu bunicul în copilărie, pentru cumpărăturile de fiecare zi, vând astăzi unii operatori economici care, profitând de aglomeraţia generată de sărbători, nu ţin cont de reguli sau de lege.
Am întâlnit astăzi, în Obor, maşini de toate tipurile încărcate cu carne, fără documente, nepăstrată în condiţii de frig, aşa cum e normal, sau comercianţi care nu fac curăţenie în spaţiile pe care le folosesc, gândindu-se că, în perioada asta, se vinde oricum. Din nou. Iar noi, din nou, îi sancţionăm, până când vor respecta legea”, a declarat Mihai Culeafă, vicepreşedinte ANPC.
Comisarii CRPCR Bucureşti-Ilfov au verificat 50 de comercianți, iar în urma neregulilor au fost date amenzi în valoare de 293.000 lei. Pe lângă sumele pe care trebuie să le plătească, negustorii au mai primit și alte sancțiuni, precum:
• 7 avertismente
• oprirea definitivă de la comercializare a produselor alimentare neconforme
• oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficienţelor, pentru 4 operatori economici
• propunerea închiderii unităţii pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru un operator economic
• propunerea închiderii unităţii pentru o perioadă de la 6 la 12 luni, pentru un operator economic
• propunerea măsurii de încetare a practicilor comerciale incorecte
• sigilarea a 2 depozite de carne şi a unei maşini pline cu carcase de miel, cărora nu li s-a putut identifica proprietarul.
Printre cele mai grave abateri identificate se numără unele aspect constate chiar și de clienți, fără a avea informații în domeniu, precum lipsa prețurilor în dreptul produsului, vânzarea produselor cu surplus de gheață, lipsa afişării, pe etichetă, a elementelor de identificare-caracterizare ale produselor alimentare, a ţării de provenienţă a produselor şi a datei durabilităţii minimale.
Din păcate, de pe lista neagră a abaterilor grave nu lipsește nici nerespectarea temperaturii de depozitare a produselor, folosirea vitrinelor frigorifice neigienizate, depozitarea unor produse alimentare în contact direct cu pavimentul, comercializarea unor produse alimentare cu modificări organoleptice de aspect şi consistenţă.