Ministerul Educației și-a propus ca în perioada următoare să intervină cu niște schimbări care ar putea contribui la scăderea ratei de analfabetism functional. În acest sens, Sorin Cîmpeanu a anunțat introducerea unor noi testări în rândul tuturor elevilor, cu excepția claselor terminale. La ce trebuie să se aștepte elevii până la finalul celui de-al doilea semestru?
Ministrul Educației a anunțat introducerea unor teste pilot cu ajutorul cărora dorește să măsoare nivelul performanțelor școlare ale elevilor. Decizia acestei evaluări a fost luată în urma rezultatelor școlare nesatisfăcătoare din ultimii ani, la nivel national.
Astfel, rezultatele unui raport național publicat joi de platforma BRIO (Platforma Digitală pentru Îmbunătăţirea Performanţelor Şcolare), au indicat că 42 la sută dintre elevi sunt analfabeți funcțional.
În primă etapă, elaborarea testelor a fost atribuită unei companii private, fără licitație publică. Această platforma ed-tech are ca obiect de interes măsurarea performanței educaționale, iar din acest motiv, structura testelor a fost gândită în cel mai eficient mod pentru ca rezultatele obținute să fie cât mai reale. În acest an, evaluarea va avea loc în câte șapte unități de învățământ, din fiecare județ.
„Avem în pregătire să lansăm o provocare, în măsura în care reușim să finalizăm un proiect de ordin de mininstru prin care să reglementăm evaluarea standardizată. La început, la nivel pilot pentru elevii I-VII și IX-XI. Fără elevii claselor terminale”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.
Potrivit ministrului Educației, testările la matematică și limba și literatura română ar trebui să fie date în perioada 30 mai-10 iunie. Pentru ca acest tip de examinare să fie implementat, este nevoie de o mobilizare rapidă a Ministerului Educației împreună cu platform BRIO.
„Aş vrea să îl discutăm rapid şi să îl facem operaţional rapid – înseamnă ore, în aşa fel încât în perioada 30 mai – 10 iunie, cu ajutorul partenerilor noştri, BRIO, către care lansez invitaţia de parteneriat, de colaborare pentru acest demers, să putem administra aceste evaluări standardizate la limba română, matematică, și în ciclul liceal și istorie”, a transmis Sorin Cîmpeanu.
Ministrul Educației a anunțat că rezultatele acestor testări nu vor fi notate în catalog, nu vor genera note sau ierarhizări, scopul evaluării fiind unul exclusiv consructiv, în vederea îmbunătățirii sistemului educațional, acolo unde este nevoie. Din acest motiv, Sorin Cîmpeanu le-a recomandat elevilor și părinților să nu intre în panică, ci să privească acest exercițiu ca pe o șansă de a evolua.
„Nu vor genera nici note, nici clasificări, nici ierarhizări, ci se vor constitui în instrumente extrem de importante pentru a vedea într-o manieră profesionistă, la nivel global, dar şi la nivel individual, unde există puncte tari, unde există puncte ce trebuie remediate, ce trebuie susţinute, unde există puncte slabe ce trebuie să facă obiectul unor acţiuni remediale.
Să nu ne imaginăm că sunt nişte baterii de teste extrem de complicate, care să streseze elevii. (…) Este o modalitate de a vedea unde suntem”, a adăugat ministrul Educaţiei.
Potrivit ultimelor informații, durata testelor nu va fi mare, astfel că, pentru ciclul primar, timpul este estimat la o perioadă de 15 – 30 de minute, iar cele pentru gimnaziu şi liceu, 60 de minute.