Ministerul Apărării a a oferit detalii despre speculațiile care arată că NATO sau SUA ar putea ataca Rusia de pe teritoriul României. În spațiul public s-a vehiculat că țara noastră ar fi modificat legislația astfel încât să le permită aliaților săi militari să deplaseze arme nucleare pe teritoriul nostru. ,,Stări de panică sau îngrijorare în rândul opiniei publice”, a transmis MApN.
Ministerul Apărării a luat la cunoștință speculațiile vehiculate în spațiul public în privința unui scenariu incredibil. Mai exact, NATO, Statele Unite ale Americii și alți aliați ar putea ataca Rusia sau Belarusul de pe teritoriul României.
Ipoteza a invocat o modificare a legislației în acest sens. MApN a subliniat că afirmațiile în cauză au ajuns la urechile tuturor pentru stări de panică sau îngrijorare în rândul opiniei publice. De asemenea, autoritățile au infirmat tot și au susținut că ,,nu au legătură cu realitatea”.
,,Afirmațiile apărute în unele materiale de presă prin care se induce ideea că modificările aduse acestor instrucțiuni au fost aduse pentru a permite atacarea altor state de pe teritoriul României sunt speculații care nu au legătură cu realitatea și au, cel mai probabil, intenția de a induce, fără o bază reală, stări de panică sau îngrijorare în rândul opiniei publice”, a transmis MApN.
Reacția a venit după ce în spațiul public s-a vehiculat că România și-ar fi modificat legislația astfel încât să le permită aliaților săi militari să deplaseze arme nucleare pe teritoriul nostru.
Amintim că pe data de 17 noiembrie MApN a modificat un Ordin ministerial din 2014 în legătură cu operațiunile de mișcare și transport ale forțelor armate. La scurt timp, a fost lansată ipoteza că modificările ar putea permite aducerea de materiale radioactive din domeniul militar pe teritoriul țării noastre, potrivit art.232, alin 3, litera a.
În vechea sa formă, alin.1 al art.232 prevedea:
,,(1) Cererile pentru obținerea aprobării de intrare/ieșire a forțelor armate străine în vederea participării la exerciții, activități de instruire și ceremoniale se înaintează în termenele stabilite pe timpul conferințelor de planificare a activităților”.
După modificarea din 17 noiembrie, prin Ordinul M.192, alin.1 sună cu totul diferit:
,,(1) Cererile pentru obținerea aprobării de intrare/ieșire și staționare a forțelor armate aparținând statelor membre NATO, Uniunii Europene și Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care România a încheiat acorduri în domeniu sau de tranzitare a teritoriului național de către acestea, în vederea participării la exerciții, activități de instruire și ceremoniale pe teritoriul României sau în scopul participării la operațiuni ce se desfășoară în afara teritoriului național, se înaintează cu cel puțin 4 zile lucrătoare înainte de data planificată a intrării în România a forțelor, produselor și echipamentelor militare sau a bunurilor materiale pentru asigurarea sprijinului, după caz”.