Acuzații dure la adresa Metrorex: „Cumpără trenuri depășite tehnic”

de: Diana Radu
04 04. 2019

Mai multe firme acuză Metrorex că vrea să cumpere trenuri pentru Magistrala 5, fără aer condiționat, cu design învechit și care sunt depășite tehnic.

Metrorex a lansat o licitație prin care vrea să cumpere momentan 13 trenuri, care vor circula în Drumul Taberei, după care mai vrea să achiziționeze încă 17 unități. Valoarea contractului se ridică șa 1,2 miliarde de lei și va fi asigurată din fonduri europene.

Una dintre firmele care acuză Metrorex că a lansat o licitație cu dedicație pentru spaniolii de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), este firma elvețiană Stadler.

De asemnea, procedura de licitație a fost contestată deja de elvețienii de la Stadler Rail Management AG. Aceștia s-au adresat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, pe data de 2 aprilie.

„Parcurgând specificațiile tehnice și cerințele concrete ale fișei de date, specialiștii noștri au observat o similitudine ce frizează identitatea între prezenta licitație și cele anterioare din anii 2011 și 2014 (cu atât mai mult în cadrul licitației din 2014, urmare a intervenirii unor serioase aspecte de nelegalitate cu valențe penale, licitația a fost anulată), licitații ce au ridicat serioase semne de întrebare cu privire la imparțialitatea și echidistanța procedurilor față de toți participanții la procedură”, potrivit reprezentanților firmei Stadler.

Metrorex vrea să cumpere trenuri de calitate inferioară

Mai exact, Metrorex este acuzată că vrea să cumpere trenuri depășite tehnic, care în loc să fie construite din aluminiu, sunt făcute din oțel.

„Din motive de neînţeles din punct de vedere comercial, se acordă prioritate unui produs care, dintr-o perspectivă tehnică şi comercială este de o calitate inferioară, dar este oferit la un preţ egal sau comparabil cu un produs mai avansat. Prin urmare, compania cere modificarea caietului de sarcini, care este conceput într-un mod defectuos, tinde să profite un singur candidat și pare că se dorește să se impună un produs ce, din punct de vedere tehnic și comercial, nu respectă standardele actuale și cele mai bune practici din industria feroviară”, potrivit firmei Stadler.

Metrorex lansează licitații cu dedicație

Metrorex a lansat în luna iunie a anului 2014 o licitație prin care voia să achiziționeze între 43 și 51 de trenuri, care să circule pe Magistrala 5. Atunci cinci firme și-au arătat interesul, prin următoarele oferte:

  • ASTRA Vagoane Călători – 5,1 mil euro euro/tren de metrou;
  • CSR (China)- 5,22 mil euro/tren de metrou;
  • CAF – 6,06 mil euro/tren de metrou;
  • Alstom – 6,31 mil euro/tren de metrou;
  • Pesa – 6,5 mil euro/tren de metrou.

Licitația a fost câștigată de spaniolii de la Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), care au livrat și trenurile care circulă în prezent pe Magistrala 2 Berceni-Pipera, a anunțat Metrorex în martie 2015.