Învățământul în România, în acest moment este pus la grea încercare. Cu o săptămână înainte de începerea școlii, părinții se tem să-și ducă copii la ore și ar prefera sistemul de educație online, cel puțin pentru o perioadă de timp, până se stabiliează lucrurile.
Conform unui sondaj realizat în această perioadă, doar 1,5% dintre părinți cred că autoritățile sunt pregătite ca să primească elevii la cursuri.
Incertitudinea începerii școlii a făcut ca un număr tot mai mare de părinți să fie temători. Aceștia nu știu dacă este cazul să-și trimită copii la școală. Ba mai mult de-atât, în condițiile date, mulți preferă sistemul de ore în format online.
În același sondaj se relevă faptul că învățământul hibrid sau exclusiv online este opțiunea unui procent de 55% din părinții intervievați. Din acest procent total, 29% preferă invățământul hibrid, iar restul de 26% ar prefera în sistem online.
În același sondaj se arată că 45 % din părinții intervievați doresc ca învățământul să se desfășoare exclusiv la clasă.
Întrebarea firească a majorității părinților este cum ar trebui să procedeze odată cu începerea noului an școlar. Răspunsurile sunt, din păcate, evazive și, de cele mai multe ori, nepractice și neconcludente.
Conform legislației în vigoare, nu există nicio pârghie legală prin care părinții să-și poată țină copii acasă. Cu toate astea, spun specialiștii, există excepții.
Excepțiile se referă la existența unor copii cu afecțiuni grave. O altă excepție este cazul în care aceștia locuiesc cu părinți sau bunici care au un grad mare de risc și expunere la infectarea cu COVID-19.
În aceste cazuri se poate merge la medic și să se ceară scutiri de la orele de clasă, în timp ce în restul cazurilor nu există posibilitatea ca părinții să-și țină copii acasă.
În spațiul public s-a cerut tot mai intens înghețarea anului școlar. Acest lucru nu este posibil fără dovezi de focare de infecții cu COVID-19 în cadrul instituțiilor școlare, la nivel național.
Deocamdată, conform autorităților, nu s-au descoperit astfel de situații. Dar este posibil să se întâmple, dacă pe parcursul noului an școlar apar mai multe astfel de focare.
Autoritățile au anunțat că în această perioadă, până în data de 10 septembrie, cel târziu, se fac evaluari epidemiologice și se strâng date din toate instituțiile școlare, la nivel național.
Pe 10 septembrie, DSP-urile vor anunța care sunt scenariile în care unitățile școlare vor putea activa. În funcție de restul datelor colectate se vor lua decizii de continuare sau închidere a unităților afectate de pandemie.