Maşinile care ar putea fi interzise în România. Directiva vine chiar de la UE, ar fi o mare lovitură pentru mulţi români

de: Corina Oprea
02 03. 2024

Vești rele pentru cei care au mașini vechi! Toți deținătorii de astfel de vehicule trebuie să afle că ar putea să le piardă, în funcție de anul în care au fost produse și defectele pe care le au. Directiva vine chiar de la Uniunea Europeană.

Schimbări majore pentru deținătorii de mașini

Uniunea Europeană a pus în mișcare un plan ambițios menit să combată poluarea și să reducă emisiile de carbon în efortul de a proteja mediul înconjurător și de a îmbunătăți calitatea vieții cetățenilor săi.

Conform celor mai recente reglementări, UE își propune să elimine treptat mașinile vechi cu motoare cu ardere internă, considerate printre cele mai poluante, prin intermediul unor reglementări stricte care vizează autovehiculele cu o vechime de peste 15 ani și cu defecțiuni majore la componente esențiale precum motorul, transmisia, frânele sau direcția.

Această măsură, inclusă în pachetul „Fit for 55” al UE, reprezintă un pas semnificativ către atingerea obiectivelor climatice stabilite de reducere a emisiilor cu cel puțin 55% până în 2030 și de realizare a neutralității climatice până în 2050.

Mai mult decât atât, aceste reglementări nu doar că încurajează adoptarea unor practici mai sustenabile în ceea ce privește mobilitatea, dar și susțin o tranziție justă și echitabilă din punct de vedere social.

Cine este direct afectat

Proprietarii de mașini mai vechi de 15 ani vor resimți direct impactul noilor reglementări, deoarece acestea impun interzicerea reparațiilor semnificative pentru autovehiculele etichetate drept reziduale, determinându-i astfel să le scoată din uz.

Această acțiune vizează reducerea semnificativă a numărului de autovehicule poluante care circulă pe străzile orașelor europene, contribuind astfel la îmbunătățirea calității aerului și la protejarea sănătății cetățenilor.

În lumina acestor schimbări, este esențial ca proprietarii de mașini mai vechi să fie conștienți de modificările iminente și să își exploreze opțiunile. Achiziționarea de mașini mai ecologice sau utilizarea transportului public sunt alternative viabile pentru a reduce impactul negativ asupra mediului.

În acest sens, autoritățile au un rol crucial în furnizarea de sprijin și
informații clare pentru a ghida cetățenii în procesul de tranziție către un parc auto mai curat și mai sustenabil.

Este evident că aceste măsuri nu sunt doar un pas în direcția protejării mediului, ci și o oportunitate pentru cetățeni de a contribui la un viitor mai verde și mai sănătos pentru toți. Prin adoptarea unor politici responsabile și a unui comportament conștientizat, putem asigura un mediu mai curat și mai durabil pentru generațiile viitoare.

Valabilitate prelungită pentru permise

Eurodeputații au adoptat o serie de măsuri menite să îmbunătățească pregătirea șoferilor pentru situațiile reale de trafic și să crească gradul lor de conștientizare a riscurilor, în special în ceea ce privește siguranța participanților vulnerabili la trafic, precum pietonii, copiii, bicicliștii și utilizatorii de scutere electrice.

Printre inițiativele propuse se numără includerea unor aspecte precum conducerea în condiții de zăpadă și polei, utilizarea sigură a telefonului mobil la volan, conștientizarea unghiurilor moarte, cunoștințele despre sistemele de asistență pentru șofer și modul sigur de deschidere a ușilor vehiculului în cadrul testelor de obținere a permisului de conducere.

În plus, eurodeputații au exprimat dorința ca valabilitatea permiselor de conducere să fie extinsă, fiind propuse o valabilitate de cel puțin 15 ani pentru motociclete și autoturisme și de cinci ani pentru camioane și autobuze.

În același timp, aceștia au respins propunerea Comisiei de a reduce valabilitatea permiselor de conducere pentru persoanele în vârstă, subliniind necesitatea de a evita discriminarea și de a asigura dreptul acestora la liberă circulație și participare la viața economică și socială.

În ceea ce privește procedura de obținere și reînnoire a permiselor de conducere, deputații au susținut introducerea autoevaluării capacității de conducere, lăsând în competența statelor membre alegerea între aceasta și un control medical, care ar putea include teste minime pentru evaluarea vederii și a afecțiunilor cardiovasculare.

Totuși, s-a subliniat necesitatea ca guvernele statelor membre ale Uniunii Europene să întreprindă mai multe acțiuni de sensibilizare a publicului cu privire la semnele mentale și fizice care pot indica un risc crescut în trafic, subliniind importanța prevenirii accidentelor și a promovării unei culturi a siguranței rutiere.