Marele proiect al lui Nicolae Ceaușescu, pus pe hârtie în 1968. Ar fi transformat România în Germania de astăzi
Marele proiect al lui Nicolae Ceaușescu, pus pe hârtie în 1968, viza construirea a mii de kilometri de autostradă și putea transforma România în Germania de astăzi. Fostul președinte al României plănuia să lege toate regiunile istorice ale țării prin șosele de mare viteză, însă ideile lui nu au mai fost aplicate, iar România a rămas codașa Europei la capitolul autostrăzi.
Marele proiect al lui Nicolae Ceaușescu: 3.200 de kilometri de autosrăzi în România
În februarie 2019, România avea 807 kilometri de autostradă, de la 113, câți au fost construiți pe vremea lui Ceaușescu. Guvernele care au venit la putere după Revoluție au promis că fac șosele, dar s-au ocupat mai mult cu privatizări, astfel că în 30 de ani au făcut aproape 700 de kilometri de drum de mare viteză.
97 de kilometri din lungimea totală de autostrăzi pe care le-a lăsat în urmă Nicolae Ceaușescu reprezentau ruta București – Pitești (A1), iar alți 17 însemnau un capăt din autostrada A2, care trebuia să ducă spre mare. Miile de kilometri care nu au mai fost făcute niciodată au rămas în studiile IPTANA, care era compania de drumuri din timpul regimului comunist. IPTANA fusese înființată în 1953 sub numele de Institutul de Proiectări Hidrotehnice și Drumuri (IPHD). Aceasta se afla în subordinea directă a Ministerului Transporturilor Navale și Aeriene. În 1966, a devenit Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene.
O hartă realizată de IPTANA ilustrează marele proiect al lui Nicolae Ceaușescu, acela de lega Occidentul de Orient printr-o rețea de mii de kilometri de autostrăzi.
În 1968 – 1969, IPTANA a făcut mai multe studii pentru o viitoare rețea de autostrăzi care să lege toate regiunile istorice ale României. Autostrada Sibiu – Pitești fusese cerută de Dacia de ani buni, pentru a putea exporta mai repede autoturismele din uzina de la Mioveni. Sindicaliștii au protestat în repetate rânduri, în timpul regimului comunist, pentru acest vis, despre care Ministerul Transporturilor spunea, în 2017, că s-ar putea adeveri abia în 2020. S-ar putea, pentru că în România nimic nu mai este sigur.