Toate defecțiunile autobuzelor cumpărate de Firea (și n-au trecut decât două luni)

de: Diana Radu
26 01. 2019

Autobuzele turcești Otokar, achiziționate de Primăria Capitalei s-au stricat pe bandă rulantă în mai puțin de două luni de utilizare. În acest context șoferii se plâng că în loc ca Primăria Capitalei să fie trasă la răspundere pentru aceste achiziții, toată vina se aruncă în spatele lor.

Gabriela Firea promitea bucureștenilor că, de la 1 decembrie 2018, vor fi scoase pe traseu primele autobuze noi marca Otokar. Ar fi trebuit să fie de o mie de ori mai bune decât cele vechi.

„Mă bucură faptul că, în sfârșit, pe străzile Capitalei vor circula autobuze noi şi moderne, care vor asigura bucureştenilor servicii de transport civilizate, la standarde europene”, a declarat atunci Firea.

Însă, autobuzele turcești, pe care primăria le considera o soluție pentru traficul din București s-au dovedit a fi exact opusul. Acestea au avut cel puțin zece defecțiuni majore încă din prima zi de când au fost puse în circulație.

În ceea ce privește contractul de atribuit firmei Otokar în luna februarie 2018, acesta a fost unul controversat din cauza condițiilor pentru participarea la licitație .

Cronologia marilor probleme ale autobuzelor Otokar

Șoferii STB spun că se aşteaptă ca numărul defecţiunilor să crească odată cu creșterea numărului de autobuze intrate în trafic: „În momentul în care vom avea 400 de autobuze, deci de cel puţin 10 ori mai multe ca acum, vom avea de 10 ori mai multe defecte”.

Problemele Otokar înainte de a fi scoase pe traseu

Încă dinainte de a fi scoase pe traseu, autobuzele Otokar aveau o mulțime de probleme. Șoferii au constat, pe data de 4 noembrie, că poziția este foartă incomodă pe scaun la volan și din acest motiv nu reușesc să vadă bine în oglinzile retrovizuare.

Prima zi de traseu – prima defecțiune

Chiar din prima zi de circulație, pe 1 decembrie 2018, au început să apară primele defecțiuni la autobuzele Otokar. Din cauza frigului, autobuzele înghețau în habitaclu, iar ușile nu se deschideau. Însă, toată vina a fost aruncată pe șoferi, care potrivit companiei de transport, „nu sunt încă familiarizaţi cu noile autobuze.”

Autobuz Otokar defectat pe ruta 335

Pe data de 20 decembrie un alt autobuz Otokar care circula pe ruta 335, s-a defectat în apropierea Arcului de Triumf. Cauzele nu sunt clare și nu au fost făcute publice nici până azi.

Autobuz Otokar defectat pe ruta 783

Pe dat de 21 decembrie 2018 un autobuz Otokar care circula pe ruta 783, Piaţa Unirii- Aeroportul Otopeni, a fost inundat cu apă clocotită, după ce instalaţia de încălzire s-a spart.

După ce zece de pasageri s-ar fi putut opări cu lichidul care avea in jur de 90 de grade, STB a declarat că „pentru a preveni situaţii similare, service-ul Otokar a demarat o acţiune mai amplă, de verificare a acestui aspect la toate autobuzele livrate.”

Bordul unui autobuz Otokar – defect

Pe data de 29 decembrie 2018 a apărut pe Facebook o înregistrare video publicată Vitalie Cojocari, jurnalist ProTV, în care se vedea foarte clar cum bordul unui autobuz Otokar se mişcă în toate părţile. Asta în condițiile în care volanul autobuzului era blocat.

Autobuz Otokar – probleme cu motorul

Pe lista defecțiunilor noilor autobuze Otokar se află și întâmplarea de pe data de 14 ianuarie, atunci când un autobuz Otokar, nu a mai reușit să plece dintr-o stație din Militari, din cauza unei probleme la motor.

Chiar și după ce o echipă Otokar a intervenit şi a remediat problema, maşina tot nu s-a urnit de pe loc.

Probleme la validarea cardului

Tot pe 14 ianuarie și tot același autobuz de mai sus care a avut probleme cu motorul, a întâmpinat apoi probleme la validarea cardului.

Sistemul de căldură – defect

Pe 16 ianuarie a avut loc un alt incident cu un autobuz Otokar, se pare că sistemul de căldură nu mai funcționa. Bineînțeles, și atunci vina a fost aruncată tot pe șofer, că nu știa să seteze temperatura. În ciuda, temperaturei scăzute, bordul autobuzului indica 25 de grade.

Cea mai recentă defecțiune

Pe data de 22 ianuarie, mai mulți pasageri au rămas blocați într-un autobuz Otokar în zona Răzoare-Cotroceni, din cauza faptului că motorul nu a mai pornit. În plus, sistemul de deschidere a ușilor care ar fi trebuit să funcționeze în caz de urgențe, nu funcționa. Așadar, pasagerii au forțat ușile pentru a putea ieși din autobuzul groazei.

Și în acest caz, STB a declarat că șoferul este de vină pentru neplăcerea creată, pentru că „nu a apăsat corect pe butonul de deschidere a uşilor, nefiind vorba despre o defecţiune tehnică a autobuzului.”

Șoferii s-au săturat să fie scoși „tapi ispășitori”

Mulţi dintre şoferii profesionişti cu vechime ai STB spun că se simt jigniţi de către conducerea companiei pentru că aceasta a afirmat în repetate rânduri că în cazul multor dintre defecţiuni, ei sunt de vină.

„Şoferul e scos întotdeauna ţap ispăşitor pentru că nimeni nu vrea să îşi asume vina, iar el este singurul care răspunde şi de starea tehnică, şi de problemele care apar. Asta pentru că nu există cineva să-i tragă la răspundere pe cei din conducere (n.r.: STB) şi din Primărie. Ar trebui ca cineva să intre pe fir şi să vadă. Într-adevăr aşa este? Ei dau vina pe şofer pentru că vor să scoată în evidenţă că nu sunt ei principalii vinovaţi pentru achiziţia acestor autobuze păguboase şi vor să-şi ascundă nemernicia lor până la urmă”, a declarat unul dintre șoferi.