Ziua de 2 martie va rămâne o zi de tristă amintire pentru români. Opt militari au murit în două tragedii aviatice consecuvie, lucru nemaiîntâlnit până acum în istoria Armatei Române pe timp de pace. Un MiG-21 LanceR s-a prăbușit seara trecută cu în apropierea localității Cogealac din Constanța. O echipă de recunoaștere și salvare, formată din șapte membri, a pornit a pornit la bordul unui elicopter IAR-330 Puma în căutarea pilotului, după ce aparatul de zbor dispăruse de pe radar. Din nefericire, și acest aparat de zbor s-a prăbușit în zona Gura Dobrogei.
După Revoluție s-au petrecut zeci de catastrofe aviatice militare, în mare parte fiind implicate avioane de luptă de tip MiG.
Lista accidentelor aviatice militare din România
Avionul militar MiG-21 LanceR plecase într-o misiune de patrulare în zona Dobrogei, în seara zile de miercuri, 2 martie. În jurul orei 20.00, aparatul de zbor pilotat în simplă comandă de căpitanul Costinel Iosif Niță (31 de ani) a dispărut de pe radar. În căutarea sa a pornit echipajul de opt militari la bordul elicopterului IAR-330 Puma.
Ambele aparate de zbor s-au prăbușit la o distanță destul de mică unul față de celălalt. Procurorii militari au deschis o anchetă în acest caz pentru a stabili care a fost cauza ce a dus la o asemenea tragedie. O primă ipoteză ar fi vremea nefavorabilă.
Aceasta este cea mai gravă catastrofă aviatică din istoria Armatei Române pe timp de pace.
În România ultimilor 32 de ani s-au petrecut peste 20 de tragedii aviatice militare.
Cronologia accidentelor aviatice:
- 24 decembrie 1989 – În zilele tulburi ale Revoluției, un elicopter aparținând UM 02010 Tuzla a fost doborât încă de la sol, după ce decolase pentru o misiune de identificare și anihilare a unor posibile persoane considerate teroriști ce ar fi fost lansate din alte elicoptere aparținând forțelor speciale ale regimului ceaușist. Concluzia raportului SRI în acest caz a fost că „elicopterul nr. 89 nu a fost lovit nici de membrii echipajului de pe elicopterul nr. 82 (n.r. – un alt aparat care decolase odată cu cel doborât), care s-a întors cu toată muniţia la bază. Aparatul de zbor s-a prăbuşit ca urmare a defecţiunilor tehnice“.
- 2 martie 1994 – Un avion MiG 29 s-a prăbuşit la aeroportul militar Mihail Kogălniceanu, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul şi-a pierdut viaţa, iar aeronava a fost distrusă.
- 10 martie 1994 – O aeronavă MiG-23 ce aparținea unității de aviație Timișoara s-a prăbușit în timpul unui exercițiu în apropierea aerodromului. Aparatul, cu dublă comandă, s-a defectat în zbor, iar motorul s-a. Ambii piloți au reușit să se catapulteze.
- 18 mai 1994 -Un avion MiG 21 s-a prăbuşit în timpul unui zbor de antrenament. În urma accidentului, pilotul a murit, iar avionul, aparţinând unităţii de aviaţie militară din Timişoara, a fost distrus.
- 9 august 1994 – Un MiG-23 s-a prăbușit în timp ce când venea la aterizare pe aeroportul militar din localitatea Mihail Kogălniceanu. Pilotul s-a catapultat.
- 6 octombrie 1994 – Un aparat de tip Mig-21 s-a prăbușit în poligonul Bogata, de lângă Turda, în timpul unui exercițiu militar. Pilotul s-a catapultat.
- 14 octombrie 1994 – Pilotul Adrian Trușcă și-a pierdut viața, după ce s-a prăbușit cu avionul pe care îl pilota, un MiG-21. În urma anchetei s-a constat că apartatul s-a prăbușit pe fondul unei erori de pilotaj.
- 27 iulie 1995 – Un avion MiG 21, de la UM 019051 Deveselu, s-a prăbuşit după aproximativ 15 minute de la decolare. Aparatul executa un zbor de cercetare meteo, combinat cu un exerciţiu de luptă ce simula trageri în ţinte terestre. În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa ambii piloţi.
- 29 august 1995 – O aeronavă MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbușit pe aerodromul Giarmata. Ambii piloți au reușit să se salveze prin catapultare.
- 22 mai 1997 – Un avion militar tip MiG 21, din dotarea unităţii militare de la Bacău, s-a prăbuşit în zona localităţii Pârjol, judeţul Bacău. Pilotul s-a salvat prin catapultare.
- 10 decembrie 1997 – Un avion tip MiG-21 cu dublă comandă s-a prăbuşit în timpul unui zbor de instrucţie, aparatul fiind distrus în urma impactului cu solul, însă piloţii s-au catapultat.
- 12 mai 1999 – Un avion de vânătoare MiG-23 s-a prăbușit în zona localității Căpâlnaș, județul Arad. Pilotul, lt. cdor. Dorin Eremie Craiu a murit.
- Un avion de luptă cu dublă comandă aparținând Bazei Aeriene 95 s-a prăbușit imediat după decolarea de pe aerodromul din Bacău, la circa trei kilometri de pistă. Ambii piloți s-au catapultat. Cauza a constituit-o o eroare de pilotaj.
- 13 iulie 2001 – Un avion de vânătoare MiG-21 LanceR ce aparținea bazei militare din Bacău s-a prăbușit într-o zonă muntoasă din dreptul localității Tazlăul Mare. Pilotul a reușit să se catapulteze. După verificarea cutiei negre a aparatului, anchetatorii au exclus varianta unei erori de pilotaj.
S-a prăbușit după impactul cu o pasăre
- 21 februarie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, cu simplă comandă, aparţinând Bazei 86 Aeriene Feteşti, s-a prăbuşit în lacul piscicol Iezer, din apropierea municipiului Călăraşi. Avionul a fost distrus, iar pilotul, Adrian Săvulescu, şi-a pierdut viaţa. Zborul se efectua în cadrul unui antrenament de strictă supraveghere. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
- 26 martie 2002 – Un aparat al Bazei Aeriene 71 s-a prăbuşit în apropiere de Turda, însă pilotul a reuşit să se salveze. Cauza a fost defectarea sistemului de alimentare cu combustibil a motorului.
- 23 octombrie 2002 – Un avion MiG 21 Lancer, care efectua un zbor de instrucţie în simplă comandă, s-a prăbuşit de la o înălţime de 30 de metri, la capătul pistei de decolare de pe aerodromul Unităţii de Aviaţie din Bacău. Pilotul avionului, care era singur la bord, a reuşit să se catapulteze înaintea impactului aparatului de zbor cu solul. Accidentul a fost provocat de impactul cu o pasăre.
- 26 septembrie 2003 – Un aparat MiG-21 LanceR ce aparținea unității militare de la Luna s-a prăbușit în zona localității Viișoara, în apropiere de Câmpia Turzii. Pilotul, căpitanul comandor Sorin Popa, nu a reușit să se catapulteze și a decedat. Cauza a fost dezorientarea spațială.
Două avioane de luptă s-au ciocnit în zbor
- 26 august 2004 – două aparate de zbor MiG-21 LanceR cu simplă comandă s-au ciocnit în zbor la 20 de minute de la decolarea de pe aerodromul de la Câmpia Turzii. Piloții au reușit să se catapulteze. Cauza a fost eroarea umană pe fondul condițiilor meteo nefavorabile.
- 8 martie 2005 – Un MiG-21 LanceR aparținând Bazei Aeriene 86 Fetești s-a prăbușit în zona localității Însurăței din județul Brăila. Pilotul a reușit să se catapulteze și a supraviețuit. Cauza probabilă a accidentului a reprezentat-o pierderea stabilității aerodinamice a aparatului de zbor pe fondul acționării prea energice a comenzilor de către pilot, pentru asigurarea avantajului câștigării luptei aeriene.
- 22 noiembrie 2006 – O aeronavă MiG 21 Lancer s-a prăbuşit la Beliu, în judeţul Arad. Aeronava a funcţionat normal pe întreaga durată a zborului, de la decolare până la impactul cu solul. Comisia de investigare a apreciat că producerea catastrofei aeriene poate fi atribuită „instalării subite a pierderii de conştienţă a pilotului, indusă de unul de factorii de mediu sau de o afecţiune psiho-fizică pre-existentă în stare latentă”. Pilotul, care se afla singur în avion, a decedat.
- 1 noiembrie 2010 – Un aparat de zbor cu dublă comandă s-a prăbușit în apropiere de Câmpia Turzii. Ambii piloți și-au pierdut viața.
- 12 iunie 2017 – Un MiG-21 LanceR s-a prăbușit în zona localității Nazarcea. Pilotul a reușit să se cataoulteze. Acesta a comunicat că aparatul său de zbor are probleme majore la motor în timpul manevrelor de aterizare.
- 7 iulie 2018 – Un MiG-21 LanceR s-a prăbușit în timpul unui show aviatic la Baza Aeriană Borcea. Pilotul, în vârstă de 36 de ani, care era șeful Escadrilei 861 Aviație Luptă, Baza 86 Aeriană Fetești, a decedat.
- 20 aprilie 2021 – Un aparat MiG s-a prăbușit într-o zonă nelocuită din localitatea Dredad, județul Mureș, în timpul unui zbor de antrenament. Pilotul s-a catapultat și a scăpat cu viață.