Se schimbă legea polițelor RCA, potrivit unui proiect de lege al Ministerului Finanțelor. Instituția vrea să schimbe Legea 132/2017, din cauza unor posibile sancțiuni pe care le-ar putea decide Comisia Europeană.
Ministerul Finanţelor Publice a pus în dezbatere publică un proiect de lege privind modificarea Legii asigurării obligatorii de răspundere civilă auto, adică Legea 132/2017.
Inițiativa vine în contextul în care România riscă sancțiuni din partea Comisiei Europene. Bruxellesul consideră că decidenții de la București au elaborat o legislație care încalcă anumite prevederi la nivel european.
În proiect se regăsește o prevedere referitoare la „asiguraţii cu risc ridicat”.
Comisia Europeană e de părere că legea polițelor RCA, așa cum e gândită în România, îngrădește libertatea asigurătorilor de a-şi stabili propriile prime, în special în ceea ce priveşte reflectarea cheltuielilor administrative şi de vânzare în calcularea tarifelor de primă şi prin stabilirea unui plafon pentru tarifele de primă pe care asigurătorii le pot aplica „asiguraţilor cu risc ridicat” care le sunt alocaţi de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).
„În calculul tarifului de primă, asigurătorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementări ale ASF”
În luna iulie a acestui an, Comisia Europeană a oferit României un ultimatum: în două luni să schimbe legislația.
Ministerul de Finanțe propune mai multe modificări la legea privind polițele RCA:
Cele 5 modificări propuse de MFP:
1. Se propun modificări asupra modului de funcţionare a „asiguratului cu risc ridicat”
2. Se propune abrogarea prevederilor ce limitează cheltuielile administrative şi de vânzare ale poliţei de asigurare ce pot fi incluse de către asigurători în calculul tarifelor de primă.
3. Se propune eliminarea obligaţiei A.S.F. de reglementare a modului de calcul al tarifelor de primă, a criteriilor de risc, a indicilor de încărcare, a coeficienţilor de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de primă, condiţii în care calculul va avea în vedere respectarea principiilor actuariale general acceptate.
4. Se propune abrogarea prevederilor referitoare la posibilitatea suspendării contractului RCA la cererea asiguratului având în vedere hotărârea CJUE din Cauza C80/2017 (Fundo de Garantia Automovel vs. Alina Juliana) care stabileşte faptul că obligaţia de asigurare este permanentă pe perioada în care vehiculul este înmatriculat/înregistrat, indiferent dacă există sau nu intenţia proprietarului de a utiliza acest vehicul.
5. Se propune punerea în acord a prevederilor din cuprinsul Legii nr. 132/2017 ce reglementează modul de distribuire a contractelor RCA cu prevederile Legii nr. 236/2018 privind distribuţia de asigurări, acestea intrând în vigoare ulterior publicării legii RCA.