Laptele rămâne fără termen de valabilitate. Ce supermarket a luat această decizie și de ce
Gândiți-vă de câte ori ați verificat o cutie de lapte sau o bucată de brânză din frigider și ați văzut că a expirat data de pe ambalaj. Reacția tipică este de a o arunca. Cu toate acestea, experții spun că, de multe ori, problema nu este legată de alimentele sau băuturile respective, ci de sistemul utilizat pentru a notifica consumatorii cu privire la data de expirare a produsului. Cu toate astea un lanț de supermarket-uri britanice a decis să renunțe la eticheta cu data de valabilitate, cel puțin în cazul produselor din lapte.
Data de pe cutia de lapte spune că este expirat, dar oare este?
Cei mai mulți dintre noi credem că datele de expirare ne spun când alimentele sunt stricate sau nesigure. De fapt, ceea ce vă spune, de obicei, este recomandarea producătorului cu privire la momentul în care alimentele sunt la calitate maximă, inclusiv când vine vorba de lapte.
Aceste date ne spun că datele „a se consuma până la”, „a se consuma de preferință până la” sau „a se vinde până la” de pe majoritatea alimentelor și băuturilor variază de la un stat la altul și sunt în mare parte arbitrare. Specialștii spun că nu există o știință exactă în spatele acestei practici.
La nivelul fiecărui stat există o așa-numită lege privind etichetarea datei produselor alimentare. De exemplu, o astfel de lege, în Statele Unite ale Americii, elimina confuzia legată de etichetarea inconsecventă, care se spune că ar contribui la faptul că aproximativ 40% din produsele alimentare nu sunt consumate în această țară.
Aceasta a stabilit standarde naționale pentru informarea consumatorilor cu privire la momentul în care alimentele se află în cea mai bună stare de prospețime și la momentul în care acestea nu pot fi consumate în condiții de siguranță.
De asemenea, face mai ușor pentru întreprinderi și consumatori să doneze alimentele neconsumate către grupuri non-profit și organizații de caritate, ceea ce ar contribui în mare măsură la reducerea foametei la nivel național.
Un lanț de supermarket-uri britanice renunță la etichetele de expirare
Respectiva lege intra în vigoare în 2017 pe tot teritoriul american, dar nu excludea definitiv etichetarea produselor, inclusiv a celor din lapte. Dar, iată că în 2022, printr-o decizie surprinzătoare, un important lanț de magazine din Marea Britanie anunță că va renunța la aceste etichete, cel puțin la lapte.
Lanțul de supermarket-uri Morrisons va renunța la data limită de consum pentru majoritatea prodselor din lapte, într-o măsură care, spun oficialii, va împiedica ca milioane de litri să fie aruncate la chiuvetă.
În schimb, retailerul va indica termenul de valabilitate pe 90% din produsele din lapte de marcă proprie. În același timp, va încuraja clienții să folosească un test de miros pentru a verifica calitatea. Organizația de caritate pentru reciclare Wrap a declarat că Morrisons este primul supermarket care a luat această măsură, care va începe la sfârșitul lunii ianuarie.
Potrivit Wrap, produsul lapte este al treilea cel mai mult risipit produs alimentar și băutură din Marea Britanie, după cartofi și pâine, cu aproximativ 490 de milioane de litri de lapte risipite în fiecare an.
Organizația, conform celor de la BBC, estimează, de asemenea, că 85 de milioane de litri de lapte irosit se pot datora faptului că majoritatea clienților urmăresc etichetele cu „a se consuma până la”. Majoritatea fac asta, în ciuda cercetărilor care arată că acesta poate fi folosit la câteva zile după data indicată.
Oficialii supermarket-urilor Morrisons cred că această măsură ar putea salva șapte milioane de litri de lapte de marcă proprie care sunt aruncați la gunoi în fiecare an.