Odată cu intrarea în UE, România a fost nevoită, dar și obligată, să-și completeze sau chiar modifice anumite aspecte ce țin de Codul Rutier și de regulile acestuia. De aici și modificările, completările și adăugirile din fiecare an. Așa se face că și pentru Codul Rutier din 2024 au fost aduse modificări, cele mai recente explicând la ce să fii atent când intri într-o localitate.
Este greu să ții pasul cu legislația, mai ales când aceasta se modifică de la an la an, sau chiar de la lună, la lună. În cazul nostru vorbim despre Codul Rutier, care în ultimii ani a suferit enorm de multe modificări, astfel că șoferilor le este greu să țină pasul.
De aici și multele încălcări ale regulilor, multe dintre ele chiar necunoscute. Încă de la începutul anului, legiuitorul a adus mai multe modificări în actualul set de reguli și normative, cunoscut sub numele generic de Cod Rutier, iar cea mai recentă modificare vine și cu câteva explicații, referitoare la ce să fii atent când intri într-o localitate.
Această schimbare oficială în Codul Rutier în 2024 se referă la limitatoarele de viteză care devin obligatorii sau benzi de avertizare sonoră la intrarea din orașele României, montarea lor intrând în atribuțiile adminstratorilor de drumuri publice.
Aceste sisteme de limitare a vitezei de deplasare a șoferilor, se pare că la nivel european sunt deja un desiderat important, iar impactul pozitiv sugerat al limitelor de viteză a determinat cetățenii europeni să formeze o inițiativă numită „30 km/h – să facem străzile locuibile!”.
Viziunea inițiativei este că viteza de 30 km/h nu ar trebui să mai fie limitată la zone unice, ci să devină limita standard de viteză pentru sate, orașe și municipii, autoritățile locale putând decide cu privire la excepții.
De la acest principiu se pare că s-au inspirat și cei care au adus aceste amendamente în Parlament, și introduse ca lege în Codul Rutier promulgată de președintele Johannis.
Limitele de viteză pe drumurile principale din interiorul orașelor sunt adesea stabilite mai mici decât pe autostrăzi din mai multe motive, iar unul dintre motive este siguranța.
În acest context, limitatoarele de viteză impun șoferilor o viteză mult mai mică, față de cea cu care s-ar deplasa în mod normal. În acest fel, mai spun specialiștii, odată montate limitatoarele de viteză, șoferii nu mai pot fenta radarul.