Anul 2022 este un an greu, avertizează meterologii, cel puțin din prisma fenomenului de secetă. În aceste două luni, iunie și iulie, valul de căldură și lipsa de precipitații a creat un adevărat dezastru. Reprezentanții Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos au anunțat că nivelul apelor Dunării au scăzut dramatic. Ca urmare a acestor situații, navigarea pe Dunăre este extrem de îngreunată, iar insula de nisip apărută pe Dunăre din senin, generează și ea probleme.
În ultimii ani, seceta extremă a făcut aproape imposibilă navigarea pe Dunăre. Încă din 2011, organizațiile de mediu atrăgeau atenția asupra acestui fenomen. Seceta severă care afectează Dunărea a scos în evidență necesitatea de a consolida rezistența ecosistemelor fluviale și de a minimiza impactul intervențiilor structurale care reduc capacitatea acestora de a amortiza fenomenele meteorologice extreme, avertiza WWF în 2011. Inclusiv autoritățile bulgare au reiterat, și în 2022, ideea unor intervenții majore asupra Dunării, altfel existând riscul unor adevărate catastrofe.
„Fenomenele meteorologice extreme sunt din ce în ce mai probabile. Noi trebuie să ne protejăm și să ne consolidăm infrastructura verde ca cel mai bun răspuns.
O modalitate de a face acest lucru este de a asigura ecosisteme sănătoase, inclusiv râuri vii și zone umede. Zonele umede au capacitatea de a absorbi apa în timpul perioadelor umede și de a o elibera încet în timpul perioadelor uscate.
Au fost proiecte ambițioase de refacere a zonelor umede de-a lungul Dunării în cooperare cu guvernele, iar procesul capătă amploare.”, a declarat un oficial din Bulgaria.
Administraţia Fluviale a Dunării de Jos spune că efectele secetei din acest an au dus, din nou, la îngreunarea navigării pe Dunăre. În același timp, au dus la apariția, inevitabilă, a unor insule de nisip. Acum se vorbește de insula de nisip apărută pe Dunăre din senin, este tot datorită lipsei de drenaj.
Insula a apărut pe Dunărea maritimă, spun reprezentanții AFDJ, și nu se află în şenalul navigabil. Insula generează probleme majore curselor de trecere cu bacul de la Galaţi spre Tulcea. Conform autorităților acestea trebuie să ocolească şi 500-600 de metri din cauza apariţiei bancului de nisip, ducând la costuri suplimentare.
„Din cauza scăderii Dunării a apărut această insulă. Pe noi ne afectează la durata timpului de traversare, între cinci şi zece minute în plus faţă de o cursă normală.
Urcăm în amonte vreo 500-600 de metri. Dacă Dunărea va scădea foarte drastic, o să ocolim din ce în ce mai mult până nu se va mai putea. Nu plouă, asta e marea problemă”, spune Aurel Neagu, căpitan fluvial Navrom Bac, conform Adevărul.
Reprezentanții AFDJ spun că, împreună cu partea bulgară, fac toate eforturile pentru a rezolva situația dramatică din aceste zile de pe Dunăre. Reamintim că 80% din zonele umede ale Dunării au fost pierdute în ultimul secol din cauza intervenției umane.
În plus, mari părți ale Dunării se confruntă cu eroziunea albiei fluviale din cauza extracției de pietriș. Aceeași prlobemă este și din cauza dragării și a barajelor, ceea ce contribuie la scăderea nivelului freatic, conform raportului WWF din 2011.