Înființare SRL: toate actele necesare și pașii pe care trebuie să îi urmezi
Vrei să-ți „pui pe picioare“ propira afacere, însă nu știi de unde anume să începi? Care sunt pașii, la cine trebuie să apelezi, cât te costă să ai o firmă a ta și, mai ales, care sunt actele de care vei avea nevoie? Sunt doar câteva dintre întrebările la care vom încerca să-ți oferim un răspuns cât mai concret în rândurile de mai jos.
Înființare SRL: care sunt actele necesare
Chiar dacă unii sunt preocupați de închiderea sau dizolvarea companiei din cauza crizei sanitare, există și români care vor să-și deschidă o firmă, în vederea concretizării unei idei de afaceri.
Cea mai răspunândită formă de organizare a firmelor din România este SRL (Societate cu raspundere limitată), care are, după cum îi spune și numele, o răspundere limitată în faţa legii şi faţă de proprietarii acesteia, fiind, de asemenea, una dintre cele mai sigure pentru asociați.
SRL-ul reprezintă, totodată, și cel mai ieftin mod de a-ți deschide o firmă, având în vedere că, pentru înființare, capitalul social necesar este de doar 200 de lei.
Așadar, dacă ai luat decizia de a înființa o firmă, este bine să știi care sunt actele de care vei avea nevoie, precum și etapele pe care va trebui să le urmezi.
Așadar, iată care sunt actele de care vei avea nevoie anul acesta pentru „a pune pe picioare“ o firmă:
- Cerere pentru rezervarea numelui firmei care trebuie să fie unic;
- Redactare Act Constitutiv – acesta trebuie să fie autentificat de un notar, de aceea este ideal să apelezi la o firmă specializată care să te supervizeze;
- Cazierul fiscal al fiecăruia dintre asociaţi sau administratori;
- Redactare contract de sediu social care poate fi închiriat sau subînchiriat; de asemenea, poate fi vorba despre un contract de participaţiune sau de asociere, de leasing imobiliar, de uz, de uzfruct sau de comodat. Acestea trebuie însoţite de actul de proprietate al deţinătorului sediului.
- Dacă sediul social este într-un apartament, va fi necesar acordul Asociaţiei de Proprietari sau Locatari, dar şi de acordul vecinilor cu spaţiu sediului social, cei de pe orizontală şi verticală;
- Copii după actul de identitate (CI sau paşaport) al asociaţilor și administratorilor;
- Specimen de semnătura al administratorilor firmei;
- Redactare declaraţii pe proprie răspundere ale asociaţilor și administratorilor din care să reiasă că sunt apţi pentru calitatea aleasă – acestea trebuie să fie autentificate;
- Împuternicire pentru avocaţii care se vor ocupa de demersuri;
- Dovada depunerii capitalului social – acesta poate fi extrasul de cont sau o recipisă.
Ce pași trebuie să urmezi
Pentru înființarea unui SRL în 2022 trebuie parcurși următorii pași:
- Se verifică unicitatea denumirii firmei şi se face rezervarea acesteia;
- Se va alege codul CAEN care reprezintă obiectul de activitate al firmei;
- Se stabileşte şi se contractează sediul social al firmei;
- Se redactează Actul Constitutiv al firmei;
- Se redactează declarații și specimentul de semnătură;
- Se va depune setul de acte la Registrul Comerţului pentru a obţine Certificatul de Înmatriculare al firmei;
- Se va realiza înregistrarea firmei din punct de vedere fiscal şi se vor obține toate autorizaţiile şi licenţele necesare pentru funcţionare.
- Se deschide un cont bancar în care se va depune capitalul social al firmei.
Legea care reglementează actele şi paşii necesari pentru înfiinţarea SRL este Legea societăţilor nr. 31/1990, cu modificări (Legea nr. 163/2018).