Guvernul Dăncilă dă o lovitură puternică fondurilor europene

de: Diana Radu
17 01. 2019

Ordonanța privind taxa pe lăcomie mai face o victimă. Un articol introdus chiar în timpul ședinței de guvern din data de 21 decembrie ar putea duce la blocarea, cel puțin temporară a licitațiilor cu fonduri europene.

Guvernul Dăncilă a transferat, pe ascuns, controlul înainte de publicare  al licitațiilor cu finanțare europeană de la Agenția Națională de Achiziții Publice (ANAP) , la autoritățile de management ale programelor operaționale (AM-uri). Ca urmare, mai mulți primari atenționează că nu pot face licitații , deoarece Autoritățile de Management le-au spus că nu au personal și proceduri pentru a face controalele, potrivit G4media.

Referitor la acestă problemă, Ministerul Fondurilor Europene dă asigurări că se vor face angajări acolo unde e nevoie și că pe termen lung măsura este una bună și că va duce la reducerea corecțiilor financiare și a birocrației. Deocamdată, însă, se așteptă elaborarea și adoptarea normelor metodologice pentru aplicarea OUG.

Această modificare s-a făcut în timpul ședinței de guvern din 21 decembrie, la inițiativa Rovanei Plumb, ministrul Fondurilor Europene. Prevederea a fost introdusă în Ordonanța de Urgență 114/2018, un act normativ mamut denumit și „Ordonanța lăcomiei”. Și a fost introdusă cu scopul de a elimina ANAP din circuit, pentru că instituția ar fi oprit câteva licitații mari cu probleme majore de legalitate.

Art. 75. – 2. „(2) Controlul ex ante exercitat de ANAP potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se desfășoară la solicitarea autorității contractante pe bază de liste de verificare și vizează verificarea conformității cu dispozițiile legale aplicabile din punctul de vedere al regularității și calității, cu excepția contractelor sau acordurilor cu finanțare europeană pentru care controlul ex ante se asigură de către autoritățile de management”.

Măsura vine ca reacție a faptului că ANAP întârzia foarte mult cu eliberarea avizului conform. Cei care susțin această  măsură, spun că astfel, se va scurta perioada de derulare a unei licitații. Ministerul Fondurilor Europene vede și alte beneficii: reducerea birocrației prin eliminarea unei verigi de control, corelarea între controlul ex-ante și ex-post, reducerea duratei și complexității controlului ex-post.

„S-a optat pentru perfecționarea controlului după ce s-a constatat o insuficientă coordonare între controlul ex-ante și controlul ex-post, primul exercitat de ANAP, al doilea de Autoritățile de Management. (…) Modificările acestei OUG au survenit pentru a asigura o abordare unitară pe tot ciclul de viață al proiectelor finanțate din fonduri europene și pentru a preveni eventuale corecții financiare aplicate beneficiarilor. Pe termen lung, această decizie nu va afecta funcționarea sistemului, dimpotrivă”, spun oficialii din Ministerul Fondurilor Europene.

Cei care susțin acestă măsură spun că ANAP întârzia foarte mult cu eliberarea avizului conform și că astfel se va scurta perioada de derulare a unei licitații. Ministerul Fonsurilor Europene vede și alte beneficii, precum, reducerea birocrației prin eliminarea unei verigi de control, corelarea între controlul ex-ante și ex-post, reducerea duratei și complexității controlului ex-post.

Primarii nu mai pot face licitații

În situația actuală, primarii au două opțiuni, fie să amâne licitațiile, ceea ce va avea consecințe greu de evaluat, fie să facă licitațiile pe cont propriu, cu riscul de a suporta corecții financiare de circa 5% pentru nerespectarea cerinței controlului ex-ante. Pentru că, Autoritățile de Management, nu pot face controale din lipsă de personal și proceduri.

Ministerul Fondurilor Europene a transmis că la nivelul autorităților de management aflate în subordinea sa (patru la număr) circa 70 de persoane au atribuții de verificare a dosarelor de achiziții publice. Până acum, însă, la nivelul AM-urilor se realiza doar controlul ex-post, în timpul căruia se analiza și verifica conformitatea derulării procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie, nu și documentația.

  • AM POC (Programul Operațional Competitivitate) – 11 posturi prevăzute, din care opt ocupate
  • AM POCU (Programul Operațional Capital Uman) – nouă posturi;
  • Din structura de management a AM POCU fac parte și nouă Organisme Intermediare – instituții publice cu personalitate juridică (opt OI-uri regionale și unu al Ministerului Educației Naționale). La nivelul fiecărui OI, există, în medie, 4 angajați cu atribuții de verificare a dosarelor de achiziții publice.
  • AM (Programul Operațional Infrastructură Mare) – 13 posturi;
  • AM (Programul Operațional Asistență Tehnică) – patru  posturi.

Autoritățile de Management se pregătesc să facă angajări, dar nu știu exact de câți oameni au nevoie. „Unele Autorități de Management au în vedere suplimentarea personalului existent, la nevoie”, spun oficialii din Ministerul Fondurilor Europene, notează G4Media.

În ceea ce privește normele metodologice pentru aplicarea modificării aduse controlului ex-ante de OUG 114/2018, acestea trebuie elaborate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice, în termen de cel mult 45 de zile de la data intrării în vigoare a Ordonanței, adică fix de instituția care nu se va mai ocupa de controlul ex-ante pentru licitațiile cu fonduri europene. Ordonanța a intrat în vigoare pe 29 decembrie, după publicarea în Monitorul Oficial.

Situația din agricultură

Controlul ex-ante a fost mutat de la ANAP la Autoritatea de Management și în cazul licitațiilor pentru proiecte finanțate prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR). Autoritatea de Management pentru PNDR se află în subordinea Ministerului Agriculturii.

„Proiectele cu finanțare europeană gestionate de AFIR  și finanțate din PNDR, deci cele care vizează investiții nu plăți directe, se derulează conform regulamentului european într-o perioadă de 36 de luni, cu posibilitate de prelungire. Ori legislația odată cu modificarea ei în 2016 și apariția legii 98 a îngreunat foarte mult acest proces. Pe noi Comisia Europeană ca agenție ne obligă să facem o evaluare ex-ante proprie care vizează trei obiective: prețul, obiectul și durata contractului, astfel încât să ne încadrăm în obiectivele din regulament. Dar peste această verificare internă se făcea o verificare ex-ante a documentației înainte de publicarea ei în sistemul electronic de achiziții publice făcută de cei de la ANAP pentru a a vedea dacă documentația îndeplinește anumite criterii pe care le aveau ei în vedere”, a explicat directorul general al Agenţiei pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR).

În plus, spune acesta, OUG 114/2018 vine să rezolve și o altă problemă. ANAP în teritoriu, la nivel de județ, are trei-patru oameni care trebuiau să facă toate aceste verificări, a explicat Adrian Chesnoiu. Prin urmare, noua procedură ar trebui să simplifice lucrurile.

„Observatorii delegați de la ANAP făceau niște observații în rapoartele finale ale procedurilor de achiziții publice. Însă aceste observații, conform legii, nu erau obligatorii, erau lăsate la latitudinea autorității contractante. Ori OUG 114 vine și modifică acest lucru și spune că dacă ești funcționar public al statului expert în achiziții publice și lucrezi în ANAP răspunzi pentru ceea ce scrii în raport. S-a transformat acest document în act administrativ, adică și autoritatea contractantă și cel care se consideră nedreptățit îl poate ataca în contencios administrativ. Ceea ce din perspectiva noastră este un lucru foarte bun pentru că va responsabiliza observatorii ANAP”, a declarat Adrian Chesnoiu, șeful Agenţiei pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR).

Avantajele pentru beneficiari din prisma Ministerului Fondurilor Europene

  • este familiarizat cu modul de lucru al AM-ului;
  • este sprijinit ex-ante de AM în inițierea achiziției;
  • are asigurată o corelare mai bună a proiectului cu achiziția;
  • birocrație redusă, prin eliminarea unei verigi de control;
  • corelare între controlul ex-ante și ex-pos;
  • reducerea duratei și complexității controlului ex-post;
  • premise pentru diminuarea corecțiilor financiare aplicate.