Greșeala pe care o fac șoferii când derapează mașina. Este interzis să procedezi așa
Ce greșeală fac șoferii când derapează mașina. Mare atenție, deoarece nu se procedează în acest fel. Iarna aproape că s-a instalat în toată țara, astfel că șoferii trebuie să aibă mare grijă. Pe lângă faptul că ei trebuie să deszăpezească mașina în fiecare dimineață, este posibil să mai apară și derapaje în timpul șofatului. Titi Aur, celebrul pilot, a explicat ce anume trebuie făcut, dar mai ales ce nu trebuie făcut atunci când derapează mașina.
Greșeala pe care o fac șoferii când derapează mașina
Iarna vine cu provocări pentru șoferi. Derapajul mașinii este un lucru obișnuit, când se circulă pe zăpadă, însă puțini șoferi știu cum să facă față fenomenului, fără să sufere un accident rutier. Indiferent dacă este vorba despre șoferi experimentați sau începători.
„Nu vorbim despre derapajul sportiv, vorbim despre ce să facă un șofer ca să nu ajungă la limită pentru că acest lucru nu mi-l doresc nici eu, Titi Aur, pilot. Când sunt pe stradă îmi doresc să fiu sub limită și să mă deplasez suficient de repede. Dar dacă ajung cumva la limită, fie că a intrat sau ieșit cineva, că nu a acordat prioritate, că m-a surprins pe mine un viraj, să știu cum să manevrez și ce să fac să ies dintr-o situație de acest fel”, a declarat pentru Dcnews.ro Titi Aur.
Ce să faci ca să ieși din subvirare
Titi Aur a spus și ce anume se face în cazul în care mașina derapează.
„În cazul în care mașina derapează, depinde de unde derapează sau cum derapează pentru că derapajul este înțeles că pleacă mașina de spate. Dar mașina poate să plece și de față, ceea ce se numește subvirare, eu trag de volan la stânga sau la drepta, iar mașina merge înainte sau vireză mai puțin decât vreau eu, adică eu vreau să virez la stânga iar mașina nu se duce nici în stânga nici înainte. Pentru a ieși din subvirare trebuie să reducem, să aducem greutate pe față și trebuie să reducem.
Reducând, ai șanse să ieși din subvirare, bineînțeles dacă viteza este cu puțin mai mare decât ar trebui să fie, că dacă ai 200 de kilometri la oră și vrei să faci la stânga pe gheață, poți să faci orice că mașina merge înainte. Când mașina pleacă de spate, acel derapaj clasic, tocmai că nu trebuie să reduc, dar ca să fac asta trebuie să fiu antrenat.
Orice reducere înseamnă amplificare de derapaj. Adică eu ridic piciorul de pe accelerație, nu mai vorbesc dacă frânez, ceea ce înseamnă că aduc greutate pe față și am aderență mai bună pe față, dar mai puțin bună pe spate”, a mai spus celebrul pilot.
„Trebuie să ai acea experiență”
Titi Aur a mai explicat și cum trebuie reacționat atunci când autoturismul derapează cu partea din spate. În acest caz, șoferul trebuie să facă altceva ca să revină cu autoturismul pe partea dorită.
„Când mașina pleacă de spate trebuie să ții cel puțin constant accelerația sau eventual să accelerezi ușor, nu tare, doar puțin. Și dacă mașina derapează, trebuie să contravirez, adică trebuie să țin roțile de față pe direcția de mers, indiferent cât pleacă sptele în stânga sau în dreapta, eu trebuie să vin cu volanul în așa fel în cât roțile să fie pe direcția de mers, nu mai mult, nu mai puțin.
Dacă le voi vira mai mult decât trebuie, va pleca mașina dintr-un derapaj la stânga brusc într-un derapaj la dreapta și dacă voi vira mai puțin decât trebuie, mașina va continua derapajul.
Dar ca să fac asta trebuie să fiu antrenat, trebuie să trec cel puțin prin ce facem noi la cursurile de conducere defensivă, acele mașini speciale cu roți libere pe spate, mașini cu două volane. Adică trebuie să simți asta, e greu de făcut acest lucru, oricât de frumos aș povesti eu sau oricât de desene am face.
Este vorba despre feeling-ul, pentru că trebuie să fii în fracțunea aia de secundă și să revii cu volanul doar cât trebuie. Ceea ce înseamnă că trebuie să ai acea experiență, nu de pilot de curse, ci de șofer antrenat sau șofer trecut prin niște cursuri care fac și asta”, a explicat Titi Aur.