Un gigant din Grecia va demara în România construcția celui mai mare proiect feroviar dezvoltat la nivel național. Potrivit proiectului, se vor construit patru tuneluri pentru calea ferată Brașov – Sighișoara, având o lungime totală de 24 de kilometri.
Compania care se va ocupa de acest proiect se numește AKTOR și face parte din asociația RailWorks. Este cel mai mare și cel mai complex proiect feroviar realizat în România. Acesta constă în construirea a patru tuneluri, cu o lungime totală de 24 de kilometri.
Tunelurile vor fi săpate cu ajutorul a patru TBM-uri, mașinării speciale pentru astfel de proiecte, în valoare de peste 70 de milioane de euro. Cele patru TBM-uri au fost numite după numele copiilor inginerilor implicați în acest proiect. Utilajele achiziționate pentru construcția căii ferate Brașov – Sighișoara se numesc Katerina, Evelina, Alexia și Melina.
Una dintre aceste mașinării a ajuns deja în țară, iar a doua urmează să fie livrată luna viitoare. Celelalte două sunt finalizate în fabrică și urmează să ajungă în România vara aceasta, în lunile iunie și iulie.
Proiectul feroviar este considerat a fi unul foarte complex și benefic pentru România, fiind parte a Coridorului Rin-Dunăre și al rețelei europene de transport. Acesta va contribui la dezvoltarea economică a zonei și la îmbunătățirea legăturilor între regiunile Transilvania și Muntenia.
Primele două tuneluri vor avea lungime de 7 km, respectiv 5 km și vor fi cele mai lungi construcții de acest fel realizate în România. Primul TBM ajuns are capacitatea de a săpa tuneluri mari cu o viteză de 15 metri pe zi.
Experții estimează că primul tunel va fi construit în circa 18-19 luni, iar proiectul ar trebui finalizat până în anul 2027. După ce va fi finalizat, distanța de 128 km între Brașov și Sighișoara va putea fi parcursă în doar o oră și jumătate.
Valoarea estimată a contractului pentru lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din tronsonul de cale ferată Brașov – Sighișoara este de 2,9 miliarde de lei. Mai mult de atât, Asocierea RailWorks a câștigat și contractul pentru modernizarea lotului 2, Apa – Cața, în valoare de 2,72 de miliarde de lei.
Construcția celor 4 tuneluri este o adevărată provocare pentru ingineri și toți cei implicați în proiect. Zona în care acestea trebuie săpate este una foarte dificilă, în zona montană a Carpaților. Din fericire, utilizarea TBM-urilor va reduce semnificativ timpul și costurile de construcție.